Home icon Home»

Gepeild

Follow us on Twitter

gepeild

Loncin LX650 - Energized by BMW

Eigenlijk willen we allemaal gewoon genaaid worden. We kopen spullen voor veel te veel geld omdat er een merknaam op staat. Terwijl we weten dat het gewoon uit dezelfde fabriek komt als dezelfde spullen zonder merknaam, die 10 keer goedkoper zijn. Zo blijkt uit het reclameverhaal van Chinese motorblokkenbouwer Loncin dat de nieuwe Loncin LX650 hetzelfde motorblok als de BMW G650GS ééncilinders heeft. En dat dat komt omdat ze die BMW-blokken ook voor BMW op dezelfde productielijn in Chongqing bouwen. En dan kan je dus in Pakistan "Energised by BMW' roepen als je wat 'overgebleven' materiaal onder je eigen modellen schroeft! Op de plaatjes ziet die Loncin er ook nog eens verdraaid strak uit, met als klap op de vuurpijl een prijs van.....239 euro. Voor de hele motorfiets, inclusief een origineel BMW motorblok! Dus al dat gezwam over Deutsche Grünlichkeit is in werkelijkheid een verhaal over Chinese werklust, waarbij de copieerdrift van de Japanners genoeg gecopieerd is om de LX650 als twee druppels water op een Honda CB650 te laten lijken. Hé, wacht eens....?

 

De nieuwe Honda Monster. Of toch de 2015 VTR250?

*vertaling uit het Japans. "Nee hoor, we hebben dit model zeker niet afgekeken van de Ducati Monster. Wel flauw dat u ons nog steeds van copiëren beticht, die tijden liggen toch al zeker 5 jaar achter ons. Alle gelijkenissen berusten puur op toeval. Echt. Inderdaad, nu u het zegt, dat vakwerkframe en de kleurstelling lijkt er misschien wel op. Ok, die scherpe-L-Twin misschien ook, maar dat noemen wij liever een V-twin. Maar om de overeenkomsten wat af te zwakken leveren we hem alleen als 250cc. Inderdaad, voor de Japanse markt".2015-Honda-VFR250

View the embedded image gallery online at:
http://www.oliepeil.nl/gepeild.html#sigProGalleriac9c8bd241c

SCOOP: Ducati Scrambler. Of, hé...

Vorige week waren we nog in Bologna. Het enorm aangekondigde Ducati museum blijkt ongeveer ter grootte van de schuur van de gemiddelde motorhobbyist te zijn, maar dat geheel terzijde. Op weg naar de uitgang komen we onderstaande machine tegen. Inderdaad, de Ducati Scrambler waar iedereen naar op zoek is! Hoe retro wil je het hebben?

Ducati Scrambler

Yamaha YZF-R3 heeft 320cc. Of niet.

Weken, nee, maanden, werden we gek van de hype rondom de Yamaha R25. Toen het eindelijk zover was bleek het gewoon om een Aziëbrommer met strak kuipwerk te gaan. Voor Europa amper interessant, voor Azië en Zuid-Amerika het negende wereldwonder, waarvan er vast miljoenen verkocht gaan worden. Nu Yamaha dus achter de Kawasaki Ninja 250R en Honda CBR250R aanloopt, is de kans dan ook groot dat de Stemvorkjes ook de 300cc-versies van die machientjes copiëren opvolgen. Daarbij het feit dat ze de merknaam R3 vastlegden, en het hele circus begint weer opnieuw. Nu weet de een of andere site inDonesië te vertellen dat die YZF-R3 dus straks een 320 wordt, om de Kawa en de Honda af te bluffen. Lollig om te zien dat de cc-wedloop die we hier vroeger hadden, daar gewoon herhaald wordt.

2015-yamaha-r25-R3-320cc

 

Scoop: 2015 Suzuki GSR1000 (versie 3245)

We horen als sinds de komst van de Suzuki GSR600 dat hij eraan komt. Nu misschien echt? Volgens onze Duitse vriendjes van MotoPlus wel!

2015-Suzuki-gsr1000

SCOOP: 2015 Yamaha FZ-S

EN HOPPA, wederom scoopen we een Yamaha! Deze keer is het de keiharde verkoopknaller, de FZ-S. U zegt? Inderdaad, de FZ-S, die krachtpatser die continu de verkooplijsten inDia, in Brazilië en inDonesië aanvoert! Lacherig doen omdat het maar een 150-ceeceetje is? Dom, want van deze 150 worden er een paar miljoen verkocht. Echt. Wen er dus alvast maar aan dat we deze dingetjes straks ook in Europa gaan zien, want ze hebben ze nu toch al met injectie ontwikkeld, waarom dan niet je best gaan doen om ze voor 1000 euro hier kwijt te raken!2015-Yamaha- fzs 150-redflame

View the embedded image gallery online at:
http://www.oliepeil.nl/gepeild.html#sigProGalleriaf6032cf380

SCOOP: eerste rijbeelden Harley-Davidson Livewire!

Via de inmiddels welbekende "Bothan Spies" kregen we deze video toegestuurd, met daarin de eerste beelden van de nieuwe elektrische Harley-Davidson Livewire. We quoten het persbericht van harley-Davidson even: "De bike (!) biedt een pure, krachtige rijervaring met een ronkende acceleratie en een onmiskenbare nieuwe sound. "De sound is een cruciaal onderdeel van de kick", zegt Richer. "Denk aan een straaljager op een vliegdekschip. Het unieke geluid van Project LiveWire is speciaal ontwikkeld om hem te onderscheiden van verbrandingsmotoren en andere elektrische motoren in de markt".harley-davidson-livewire-electric-motorcycle-prototype

Teaser: HD van 06-19-14?

Harley Davidson is een merk van big end lagers vervangen traditie's, bigtwins, mannen met spijkerhesjes, lange haren, afgelaste motor evenemenen en natuurlijk route 66. Hoe erg de Harley scene ook zijn best doet om dit imago hoog te houden, doet deze tieser vermoedden dat Harley toch ook een andere weg inslaat. De 06-19-14 op het eind van het filmpje is een uitdrukking in de steets,  wat gisteren zoiets als "morgen" betekent.

Yamaha prikt de R25-zeepbel door

Yamaha is al maanden in de weer met de R25. Videootje met een gelikte proto met Valentino erop. Aankondiging van de onthulling ein maart en dan alleen met een Piaggio MP3-kloon komen. Strakke Revstation-video's over een soort motor die uit de ruimte komt. InDonesië vreten ze het, in afwachting van de mooiste, vetste MotoGP-replica ooit. Vandaag was het dan zover. Tatataaa, doek eraf en we zien een 'people carrier' met strak kuipwerk. Waarmee de R25 mag aansluiten in het rijtje van de Honda CBR250R en de Kawasaki Ninja 250. Inderdaad, sportief ogende versies van makkelijk uit te poepen A-naar-B motoren, maar gehyped als kleine versies van de supersports. Gaan ze er vast miljoenen van verkopen, de markt inDonesie was vorig jaar goed voor 7.192.596 verkochte motoren. Op naar de volgende hype dan maar!

2014-Yamaha-R25-official-presslaunch

Gepeild: BMW RnineT Impostor

We gaan vandaag even serieus. BMWees zijn saai, dat wordt vaak gezegd over die Duitse dikkerds. Maar dat hoort nou eenmaal bij ons motorwereldje waar we vanzelf vinden dat ons moeizaam bijelkaar gespaard speeltje toch de beste keus is. Gelukkig zijn er onder motorbouwers ook lieden die de eenheidsworst een dikke worst zal wezen. Kunstemakers als El Solitario maken er juist een sport van om van de platgetreden paden te bouwen. Nee ze willen een fiets die opvalt, eentje die je nooit ergens anders tegenkomt. Snelheid, tractie, kracht, karakter, persoonlijkheid, eerbied, vrees, gevaar ....  dat zijn de vage woorden die ze als kunstenaars gebruiken voor hun ... Impostor op basis van de BMW RnineT