Home icon Home»Kollumns»

Karel Kiest: Lulhannes van de Week (M/V)

Follow us on Twitter

Karel Kiest: Lulhannes van de Week (M/V)

In Elsevier van vorige week staat een onheilspellend artikel over de teloorgang van de winkelstraat. "Alleen de klant kan redding bieden" is de conclusie. De teloorgang van de motorzaak begint zo langzamerhand ook akelig vorm te krijgen. Meer en meer winkels rijden in de hoogste versnelling op de afgrond af. Er worden minder motorfietsen verkocht en minder accessoires; bovendien staat de marge op de verkoopprijs onder druk. Inventieve motordealers redden het misschien nog wel, suffe verdelers zeker niet. Je kunt zoals veel retailexperts zeggen dat de klant altijd gelijk heeft, maar ik maak voor één type klant een uitzondering: de weblul. De weblul gaat naar een paar dealers om kleding te bekijken en te passen, neemt uren van de verkopers in beslag en gaat dan naar huis om op internet uit te vissen waar hij zijn kleding het goedkoopst kan vinden. De weblul koopt via internet een nieuwe achterband en is dan pissig als een dealer geld vraagt voor de montage. Met zulk gedrag houdt de weblul allerlei kutbedrijfjes in stand die alleen maar een website hebben, een product pas inkopen als het verkocht is en met een kwartje marge genoegen nemen omdat ze toch geen kosten voor huisvesting, voorraad en service hoeven te maken. Als je straks 100 kilometer moet rijden om de dichtstbijzijnde dealer te bezoeken, is dat te danken aan alle weblullen bij elkaar. Lulhannes van de week dus. - Karel Hubert

Reacties   

0 #5 KoosP 06-03-2013 09:58
Met motorzaken is het eigenlijk net als met alle zaken tegenwoordig: een fysieke winkel en een webwinkel samen zorgen voor het voortbestaan.
En dan moet je bij voorkeur ook nog eens de mogelijkheid bieden aan je klanten om op een scherm in de winkel in je internetvoorraa d te snuffelen. Hebben ze gelijk een idee welke maten, alternatieven en dergelijke er nog voorradig zijn.
Met een gewone winkel red je het niet meer, die tijden zijn voorbij.
Citeer
+2 #4 Harry 02-03-2013 16:37
Elke motorhandel is vrij om een webwinkel te beginnen. Sterker nog, de betere zaken doen dat ook en halen daar heel wat omzet uit. De motorzaak die en monteert en een webwinkel heeft draaien nog redelijk.
Citeer
+2 #3 Rete-pprt 01-03-2013 18:13
Vreemd om je eigen reactie steeds weer opnieuw terug te vinden onder de Lulhannes-rubri ek.
Karel blijkt meer een gevalletje van web-onbenul.
Citeer
0 #2 Rete-pprt 22-02-2013 21:20
Gertjan zei:
Ik dacht dat de rai de motorbranche juist probeerde kapot te maken met b.v. de APK

Dat is niet gelukt, nu proberen ze het op een andere manier.
Citeer
+2 #1 Gertjan 22-02-2013 13:09
Ik dacht dat de rai de motorbranche juist probeerde kapot te maken met b.v. de APK
Citeer

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen