Home iconHome»Kollumns»Ollie Peilkens Serie 2»

Karel Hubert Presenteert: De verdere avonturen van Ollie Peilkens - Deel 37

Follow us on Twitter

Karel Hubert Presenteert: De verdere avonturen van Ollie Peilkens - Deel 37

Hoofdstuk 37 – waarin Graveyard maar weer eens de show steelt

Met Dave Graveyard kreeg je twee mannen voor de prijs van één. De ene was een entertainer van wereldklasse, met moppen, anekdotes en verhalen. De andere was een kleine dommekracht zonder enige diepgang, waarmee het gesprek al na een minuut stokte. De eerste kon van zijn tijd in Her Majesty’s Prison nog wat maken, de tweede zat zijn tijd domweg uit. Hoe Graveyard in de bak verzeild raakte? Hij had samen met een Nederlands vriendje een handel in worstevelletjes opgezet die kennelijk goedkoop in Nederland gemaakt werden en duur in Engeland verkocht konden worden. Het prijsverschil moest Dave’s karige chauffeursinkomen wat opkrikken en dat gebeurde zo goed dat hij in de kortste keren in een dikke nieuwe auto reed en met geld begon te strooien als de goedheiligman met pepernoten. Het was Dave’s vrouw die belde met de mededeling dat haar man door de douane was gearresteerd: ze hadden in de vaatjes met worstevellen goed rookbare materie gevonden, die  in Nederland óók goedkoper was dan in Engeland...
Karel_Hubert

Jon Leveraars van De Volkshoon en ik zochten de gevangene op in de bajes van Canterbury. Hij had het niet gedaan, het was zijn Nederlandse zakenpartner geweest, een Brabants ventje dat ze inmiddels in dezelfde gevangenis hadden gestopt. Jon en ik geloofden er geen woord van, maar wat doe je met een vriend? Die geloof je dan toch. En dus kon Mr. O. Peilkens maanden later bij het proces in Londen aantreden als ‘character witness’: ik werd op kosten van de Engelse overheid ingevlogen, kreeg een keurige hotelvergoeding betaald en mocht aan een tulband dragende rechter van Pakistaanse afkomst vertellen wat een verduiveld aardige, eerlijke, betrouwbare onderdaan de heer Graveyard toch wel was. Ik loog als in mijn beste dagen. Als verklaring voor zijn abrupte rijkdom kon ik documenten overleggen waaruit bleek dat Dave tegen een riante vergoeding voor Motorpak 69 en het bekende reclamebureau De Twee (later De Drie) werkte. Keurig vervalste paperassen natuurlijk, maar overtuigend gepresenteerd. Zes jaar kreeg Graveyard en volgens de aanklager die ik later in de pub sprak, had de rechter mijn verklaring zwaar laten tellen, anders had de verdachte toch gauw twee jaar mínder gekregen. Lekker.

In de gevangenis zocht ik hem met regelmaat op en hij had al snel luizenbaantjes waardoor hij het redelijk goed had. Het leek hem sowieso niet zo te deren, al kon het eten wel wat beter. Na vier jaar mocht hij op een gevangenisboerderij gaan werken, ter voorbereiding op zijn terugkeer in de samenleving. En toen hij echt weer mocht gaan en staan waar hij wilde, organiseerde ik met Klundert en Van de Rivier een motortripje naar Schotland. We pikten nieuwe Triumphs op bij de fabriek in Hinckley en toerden enkele dagen rond, zodat de gevangenislucht een beetje van Dave kon afwaaien. Om hem te verwennen hadden we statige tophotels gekozen met grote ligbaden. Volgens Van de Rivier hadden we beter een ervaren snol voor hem kunnen regelen, omdat je na enige jaren zonder sex met ballen als meloenen rondliep, maar dit terzijde. Dave was zijn vaardigheid om oudere dames op te monteren nog niet verleerd, want al bij het eerste ontbijt bleek hij in de nacht een omaatje zo verwend te hebben dat het mensje zes eieren met spek moest verorberen om van het beven af te komen.

Het werd een gedenkwaardige tocht, waarbij uiteindelijk in de geboorteplaats van ijzeren Margaret, Grantham, afscheid genomen werd. Over zijn verblijf in de nor wilde hij een boek schrijven’. De titel had hij al. ‘Tweedehands Zonlicht’, want in zijn cel zag hij nooit de zon, maar slechts de op de muur van de binnenplaats vallen. Het klonk poëtisch, maar weinig overtuigend.  “Nou weet ik helemaal zeker dat hij drugs gesmokkeld heeft!”, zei Leveraars. “En hij gebruikt ze ook!”

ps: de scherpzinnige lezer zal opgemerkt hebben dat dit deel 37 is, terwijl vorige week deel 38 al uitkwam en de week daarvoor nummer 36. Gelieve deze aflevering mentaal daar dan ook tussen in te voegen.

Link: De avonturen van Ollie Peilkens (deel 1 t/m 52)
Link: De verdere avonturen van Ollie Peilkens (deel 1 t/m heden)