Home icon Home»

Nieuws

Follow us on Twitter

nieuws

Kan geen toeval zijn.

De elektriviezering van het vervoer houdt de gemoederen bezig hier op de redaktie. Boomknuffelaar 5valve werd laatst gezien met wurgstriemen om zijn dikke nek. Niemand kijkt meer op van een elektries koekblik, maar bij petrolheads zoals veel motorrijders ligt dat nogal wat gevoeliger. Nu komt volgens onze burenvanomdehoekmetfranjesaandemouwen en tot afschuw van die petrolheads, Harley trapson Davidson met het projeckt live wire. Je gelooft het of niet een Hadee met een stekker eraan vast. Dat het een serieus projekt is blijkt uit het bericht uit een andere hoek. Namelijk dat de Hadee roete bij uitstek ..... 66 ....  geelekrtificeerd gaat worden. Sterker nog ......  er is zelfs een filmpje van.

Sonntagsgeschiednis met Huub III

Luid pijpen schijnt levens te redden, zo zeg ik Gertrut altijd als we 's avonds in bed kruipen. Dan kijkt ze me aan met een blik van: "Oliepeilert..." en dan weet ik genoeg: alwéér 24 uur wachten voordat ik haar er weer aan kan herinneren. Het redden van levens vormt echter wel de voedingsbodem voor het derde deel van Sonntagsgeschiednis met Huub, waarin motorfietsen door de eeuwen heen zentral stahn. Gedreven door gevoelens van heroiek ontstijgt menig motorrijder zijn kunnen op Dolle Dinsdag Dagen, waarbij een eervolle vermelding voor een Darwin award vaak regel dan uitzondering is.

Op zulke momenten zijn het dé mensen die levens redden die dan naar hun stalen ros grijpen, die sinds jaar en dag de gewonden oplappen, explosieve situaties bekoelen of de bandiet bij de kladden vatten. Het is daarom ook niet meer dan logisch dat mensen die heldendaden verrichten op heldenmachines rondrijden en die dan vervolgens voor hun werk gebruiken, zoals de Russische brandweer sinds de Oktoberrevolutie van 1917.

Sonntagsgeschiednis met Huub. Voor uw inzicht in het verleden, uw verstand van het heden en een blik op de toekomst der motorbeschaving.

brandweer rusland

Sonntagsgeschiednis met Huub II

In het tweede deel van Sonntagsgeschiednis met Huub Raum wordt de blik verruimd en de grens verlegd. Dat laatste is overigens iets waar mijn Herr Opa ook al een handje van had. Wroetend door de mystieke omgeving van de geschiedenis van ons motorrijders, kan een "Wat als...?"-gedachte zich niet aan de indruk onttrekken. Hoe zou de geschiedenis zich destijds ontvouwd hebben als sommige volkeren net als de Romeinen de beschikking hadden over meer dan één PK? Als men zich sneller wist te verplaatsen of als men onderlinge geschillen kon oplossen door middel van een wedstrijd tussen de twee snelste coureurs van een stam of dorp?

Afgelopen donderdag was het Thanksgiving in de Joenaited Steets, een feest waarin dankbaarheid centraal staat. Dankbaarheid voor de vrijgevigheid van Amerika's oorspronkelijke bewoners, die de eerste overgekomen Engelsen 's winters te eten gaven en hen zo van kannibalisme redden. Om vervolgens vijftig jaar later door de volgende generatie pioniers van het eigen land verdreven te worden. De uitkomst van die geschiedenis is bekend, maar een "Wat als...?"-vraag blijft achter. Wat als Amerika's oorspronkelijke bewoners de beschikking hadden over stalen rossen zoals hieronder? Als zij sneller zouden zijn geweest dan de schaduw van de snelste cowboy? Dat antwoord zal wel in nevelen gehuld blijven.

Sonntagsgeschiednis met Huub Raum. Voor uw inzicht in het verleden, uw verstand van het heden en uw blik op de toekomst der motorbeschaving.

Motor Indian Amerika 2014

Lokaal opperhoofd Grote Broem controleert het laatste model van Indian Motorcycles

Tesla model M

Boomknuffelaar plus en min draadjes 5Valve was weer als laatste op de redactie en na zijn gebruikelijke eerste ronde aan internet p#rno begon hij aan zijn werk. Na 5 minuten sprintte hij weg naar de wc en hoorden we allemaal onzedelijke geluiden, leegspuitende handcreme tubes en rollend wc papier. Vol verbazing stonden wij te kijken, want meestal doet hij dit pas na een paar uur. Kijkend naar zijn scherm zagen we dat Tesla met een motor komt, een motor die verdacht veel op een Duc Monster lijkt met een uitlaat...U ZEGT!?...MET een UITLAAT?? Je had het gezicht van 5Valve moeten zien toen hij gelukzalig de wc verliet en wij hem het nieuws vertelden!!Screenshot Tesla Motor

Sonntagsgeschiednis met Huub

Sonntagochend. Een juist moment om met een kwrasantje en een glaasje saft te duiken in de mijmeringen van een motorrijder. Een moment om antwoorden op vragen over het onstaan en de evolutie van de motorrijdende homo sapien te vinden, en deze te vereeuwigen in de analen van het internet. Waar an te fangen? De oude Grieken? De Persen? De jagers en verzamelaars? Nein. Voor vandaag is door Gertrut gekozen om te beginnen met de Romeinen. Waarschijnlijk betekent dit dat ze wil gaan shoppen in Rome en dat ik mag betalen, maar dat is van latere zorg.

Zoals bekend heeft het Romeine Rijk zo'n duizend jaar bestaan en spreidde het haar tentakels ruim tot in den eigen lande, wat weer nadelig is voor de bouw van ieder nieuw circuit. Dan staat elk zichzelf verklarend archeoloog weer met een stuk baksteen uit een oud riool van het jaar 12 voor Christus in zijn handen en roept heel hard: "Stopf die Arbeit - Onderzoek, nu!". Niet wetende dat het juist de Romeinen waren die de eerste variant van wegracen hebben uitgevonden, beginnen ze dan te graven en te wroeten in de grond tot de halve stad is omgeploegd en niet veel meer is gevonden dat dat ene stückle backstein.

Ik hoor u denken, de Romeinen als uitvinders van het wegracen? Jazeker. Naast kundige aanleggers van riolen, het bouwen van schepen, en het veroveren van Gallië (heel Gallië?) waren het namelijk ook zeer bekwame wegracers. Onder das Motto van Brot und Spielen is al menig race afgelegd, zoals op verscheidene historische platen wordt weergegeven. Snelle rondjes draaien en er niet voor terugdeinzen om een zwaard of speer ter sabotage in de spaken van de tegenstanders wielen te steken, droeg bij tot vergaring van eeuwige roem en maakte de koereurx zoals destijds geheten tot een verhevener volk. Mannen met durf. Mannen met lef. Mannen met ballen. Waartegen werd opgekeken. Zoals voor een groot deel nog voor de huidige generatie wegracers geldt. De Romeinse oorsprong van het wegracen is voor mij, Huub, in ieder geval een antwoord op het aantal succesvolle Italianen in deze prachtige sport.

Sonntagsgeschiednis met Huub Raum. Voor uw inzicht in het verleden, uw verstand van het heden en uw blik op de toekomst der motorbeschaving.

Romeinse spelen Motor 2014

Koereurx en later toekomstig Romeinse Keizer Maximus Biaggiamus in actie omtrent het jaar 334