Home icon Home»

Nieuws

Follow us on Twitter

nieuws

Contributie CJIB stijgt opnieuw

Onze vrienden van Nieuwsmotor hebben alle contributiebedragen van het CJIB overzichtelijk op een rijtje gezet. Naast een jaarlidmaatschap invordering van het rijbewijs, is het ook mogelijk om je uitspattingen per keer te betalen. Helaas is de contributie wederom verhoogd, zodat Teeven denkt weer meer geld binnen te halen. Onze tip: niet te hard rijden gas terug bij flitspalen en check hier het artikel.Boete CJIB

Dakar: toertocht voor echte mannen!

Het is hier op Ölnivo al een paar keer voorbijgekomen en ook de Nachbarn van Nieuwsmotor maken er elke dag gewag van: de Dakar. Ook al heeft het niets meer te maken met een stad in het westen van Senegal, hortend en stotend bewegen de heren (en dame!) motorcoureurs zich nog altijd voort door zand en woestijn. Met het kompas in de broekzak, een fles Evian onder het zadel en een stapel boterhammen met pindakaas in de rugzak trotseren deze helden de gevaren van de Zuid-Amerikaanse droogte.

Daar het om tijdwinst gaat en gewicht alles is, wordt er voor vertrek nog gauw een WC opgezocht, alleen magere margarine op brood gesmeerd en enkel de rechter stuurhelft gebruikt. U leest het goed, alleen de rechter stuurhelft wordt gebruikt. Op de foto hieronder is goed te zien hoe Spanjaard Joan Barreda de laatste 120 kilometer van de dag aflegde. Wij trekken zijn theorie over geboekte tijdwinst echter schaamteloos in twijfel. 

Joan Barreda Motor Dakar

 

RIP Humphrey...welkom terug!

Humphrey Senn van Basel reed mee in de Dakar. Vanuit de organisatie kregen wij en zijn team te horen dat hij tijdens de eerste etappe hard was gevallen, zijn arm had gebroken en zwaar hersenletsel had opgelopen. Hij werd met de helicopter meegenomen naar het ziekenhuis. Zijn team haastten zich naar het ziekenhuis totdat ze een telefoontje van Humphrey kregen waar ze stonden. Bleek dat de beste man kern gezond was. Gelukkig voor hem, maar wij vragen ons nog steeds af wie er dan in de helicopter is afgevoerd...of heeft Humphrey goddelijke krachten...

Sonntagsgeschiednis met Huub - Ode aan Derek Minter

In een nieuw deel van Sonntagsgeschiednis met Huub gaat het deze zondag over Derek Minter, een Brits Grand Prix en wegrace coureur die tussen de jaren 1955 en 1967 over de circuits boenderde.

Als voormalig elektricien kluste Minter in de avonduren en weekenden op boerderijen bij om zijn eerste motorfiets te kunnen bekostigen. Na de British Royal Air Force gediend te hebben, werd Minter monteur voor motorfietsenverkoper Ray Hallet in Hallets of Canterbury, waar hij Ray herhaaldelijk ondersteunde tijdens de Manx Grand Prix. Hier was het waar Derek in 1955 zijn handen op het stuur van een 500cc BSA Gold Star legde en zijn eerste race reed. De indruk die hij achterliet was dermate positief dat hij in 1956 werd opgenomen in het team van MV importeur Ron Harris en deze Minter met 350cc en 500cc Manx Norton's verzorgde.

In 1960 was Derek Minter, bekend vanwege zijn slechte duwstarts en spectaculaire inhaalraces, de eerste man op het eiland Man die een ronde klokte met een snelheid van meer dan 100mph op een één cylinder machine. Als onderdeel van het fabrieksteam van Geoff Duke's Scuderia Gilera team voelde Minter zich nooit optimaal en al gauw realiseerde hij zich dat hij meer prijzengeld kon verdienen als gastrijder op kleinere evenementen dan als onderdeel van een fabrieksteam.

Door zijn succes op Brands Hatch stond hij bekend als de eerste 'King of Brands' en als eerbetoon werd de naam van het rechte stuk veranderd in Derek Minter Straight. Zijn meest succesvolle seizoen op GP niveau was in 1958 toen hij vijfde werd in de 500cc, in 1960 won hij de North West 200 en in 1962 won hij de Lightweight TT op het eiland Man. In 1967 keerde hij het leven als professioneel coureur de rug toe, maar nam vanaf de jaren negentig nog wel regelmatig deel aan classic evenementen. Een valpartij in 2000 maakte ook hier een einde aan.

Gisteren, zaterdag 3 januari 2015, overleed Derek Minter op 82-jarige leeftijd.

Derek Minter

 

Sonntagsgeschiednis met Huub IV

Het is een gegeven in Amerika dat je onderweg beter aangehouden kunt worden door de lokale sherrif van één of ander door God verlaten gehucht, dan dat je op je reis de zwaailichten van een state trooper in je spiegels ziet. Al wat dan nog rest is de vluchtstrook op te zoeken en je netjes, heel netjes te gedragen. Over deze mannen en vrouwen gaat het vandaag in deel vier van Sonntagsgeschiednis met Huub. In de beginjaren van de 20e eeuw is deze organisatie langzaam maar zeker gegroeid over de verschillende staten, en wordt voornamelijk gekenmerkt door haar aanwezigheid op de snelwegen en haar militaire structuur. Taken van deze organisatie berusten in het beschermen van de gouverneur, het opsoren van zware morbide obese Amerikaanse criminelen en het uitdelen van boetes voor snelheidsovertredingen als ook voor het hebben van een slecht functionerende linker koplamp...

Maar soms, heel soms, kom je er ook één tegen die een andere taak toebedeeld heeft gekregen, zoals de knaap op de foto hieronder een lange tijd geleden.

Sonntagsgeschiednis met Huub Raum. Voor uw inzicht in het verleden, uw verstand van het heden en uw blik op de toekomst der motorbeschaving.

State Trooper