Home icon Home»

Uitlaat

Follow us on Twitter

uitlaat

Motoronderdelen

Als Oliepeilers nieuwe onderdelen nodig hebben pakken we dat net iets anders aan dan normaal. Een normaal persoon gaat naar de sloop om daar wat nieuwe bouten en schakelstangetjes te halen. Maar wij peilers hebben daar iets meer gevoel bij. Zo was voor Hoeker bovenstaande ook nodig en heeft hij hiervoor zijn rug gebroken. Gevolg: hij mocht 10 maand lang de onderdelen in zijn rug dragen, zo kon hij aanvoelen of het wel de geschikte onderdelen zijn voor zijn bike. Afgelopen weekend heeft hij de tweede operatie ondergaan en zijn de onderdelen door de ontvetterbak geweest zodat hij weer verder kan sleutelen. Wij wensen hem veel succes met het herstel van zijn motor

.

Jaguar denkt aan motorrijders

Het lijkt wel alsof we er niet meer onderuit kunnen, Steeds meer van die koekblikmerken gaan zich bemoeien met het door ons zo geliefde tweewielige voertuig. Een ding waar je passie, gevoel en hartstocht voor nodig hebt. Mercedes pompt geld in MV Agusta, Audi wil profiteren van Ducati, en luxe merken als Lotus en Koenigsegg proberen hopeloos schaamteloos een voet aan de grond te krijgen in motorland. Jaguar is de volgende in deze soap, maar gelukkig bemoeien ze zich niet met motoren op zich, ze denken enkel aan onze veiligheid. Zo hebben ze een systeem voor hun koekblikken ontwikkeld waardoor de bestuurder zelfs met zijn ogen dicht nog geen motor kan aanrijden. Het systeem heet "Bike Sense" en zorgt er met een paar sensoren voor dat de auto een waarschuwing geeft als er een motorrijder in zijn dode hoek zit. Ze gaan hier nogal behoorlijk ver in, want de speaker die het dichtst bij de motor zit laat een claxon horen, en de A-stijl, deurlijst en een deel van het dashboard kleuren van geel naar rood, afhankelijk van waar de motor/fietser/voetganger zich bevind.

 screenshot lego

Digitaal rijbewijs

In Amerika zijn ze volgens ons de weg kwijt. In Iowa willen ze namelijk het rijbewijs digitaliseren. Dit houdt in, dat je net zoals je nu ook met je KNMV ledenpas kunt, je rijbewijs kunt laten zien op je smartfoon en meneer Blauwbroek deze kan scannen om de gegevens te achterhalen. In de Steets doen ze nogal moeilijk, omdat de privacy weer eens geschonden zou worden, maar wij denken liever in voordelen. Zo kunnen we namelijk zelf de foto van Highsider in het rijbewijs van Piet Zahut fotosjoppen en kan hij dus eindelijk weer legaal over straat zonder dat ik hem achterop overal mee heen moet sleuren. Wij houden jullie op de hoogte over de verdere ontwikkelingen, want in 2016 zijn ze van plan dit publiekelijk te gaan testen. Krijgen we dan Highsider toch ooit weer legaal de weg op?

 Rijbewijs

Kawasaki's Sugomi filosofie slaat op Oliepeil!

Wij van Oliepeil vroegen ons af wat nou eigenlijk 'Sugomi' voor staat. Kawasaki heeft haar laatste motoren met deze filosofie ontworpen maar wat is het? Wij hebben een belletje gedaan naar 'de groenen' en een alleraardigste dame schudde het meteen uit haar mouw. Wij zijn écht verbaasd dat zij dit zo kon opdreunen; "Het Japanse woord sugomi staat voor het krachtige aura of de intense energie die wordt uitgestraald door iets of iemand waarvan anderen de grootsheid voelen. Iemand of iets met sugomi boezemt ontzag in, maakt een onuitwisbare indruk, imponeert met zijn postuur of prestaties en dwingt respect af."  Highsider keek bedenkelijk en zat wat te plukken aan zijn Scrambler baard. Mannen, zei hij, dit slaat volledig op alle Oliepeilers, wij zijn Sugomi! Morgen gaan we de redactieruimte schilderen, de kleur wordt RAL 6018...... Oliepeil gaat groen!

Mercedes' winstalarm heet MV Agusta

Vandaag voelen we ons in een soort LouisVanGaal-momentje beland. "Zijn jullie nou zo dom, of zijn wij nou zo slim", dat werk. Heeft alles te maken met het feit dat een Italiaanse bank met behulp van een Italiaanse kredietverzekeraar aan een Italiaanse motorbouwer 15 miljoen uitleent, terwijl juist héél toevallig net een Duits bedrijf 25% van de aandelen van de motorbouwer voor 30 miljoen heeft gekocht. Oftewel, de Italianen luizen de Duitsers er weer genadeloos in, zoals ze dat al eerder bij de Amerikanen (Harley - 129 miljoen), Maleiers (Proton - 70 miljoen), andere Italianen (Cagiva - miljardmiljoen lire) en andere Duitsers (BMW - 90 miljoen) deden. Alle bedrijven gingen voor honderden miljoenen het schip mee in, waarna MV weer een tijdje door kon. Maar hoe flikken ze het toch elke keer weer? Iedereen ziet toch aankomen dat straks Mercedes weer met lege handen komt te staan? Dat MV Agusta nu weer een lening pakt die ze anders niet gekregen hadden, die de Duitsers straks weer mogen betalen? We weten toch allemaal nu al dat over een jaar of drie Mercedes zich met een k*tsmoesje terugtrekt, met achterlating van een kleine 100 miljoen? En zijn wij nou zo dom, of zijn we de enigen die zich oprecht afvragen of MV Agusta in de afgelopen 10 jaar ooit winst heeft gemaakt als motorbouwer, in plaats van als luchtkastelenmakelaar?

 MVAgusta-Mercedes AMG

WTF? Gaat Suzuki dan echt iets spannends doen?

Suzuki is over het algemeen het braafste jongetje uit de klas en de laatste jaren hebben we weinig spannends van het merk uit Hamamatsu onder ogen gekregen. Dat is op zich jammer want als we kijken naar het verleden dan is de GSX-R uit '85 een icoon, de Hayabusa bracht menig natte plek in de broek, de GT750 is nog steeds gewild en we mogen natuurlijk de altijd spannende Inazuma niet vergeten! Maar nu lijkt het dan toch te gebeuren. Boze tongen beweren dat Suzuki het pad volgt van Kawasaki en een 'geblazen' motor op de markt gaat brengen, het verschil met de groenen is dat je hier wél iets mee kan. Het prototype hebben we afgelopen jaar in Keulen gezien maar gaat hij dan toch echt in productie? Van ons mag het maar hoe gaat hij dan heten? Suzuki noemt het ding nu nog 'The Suzuki Recursion Concept' maar wordt dat de naam? Gaat hij misschien iets in de zin van Stratosphere heten, gaan we richting Hayablowsa of misschien GSX-T? Misschien gaan we dat nooit weten maar misschien komen we er nog op terug. Gokje? EICMA 2015, da's even toevallig. Wij zijn daar ook, de tickets zijn al geboekt!!

Suzuki-Recursion-Turbo

Thanx Asphaltandrubber!

Ich hasse Kerst...

... en of ik toch maar even wilde zwaaien met mijn bel voor de Brandenburger Tor, vroeg Gertrut op familiebezoek #25, want dat "is leuk voor spaeter"... Gelukkig kan ik me met mijn zonnebril en baard nog aardig incognito wanen. Kerst. Man man man. Kerst Berlijn 2014

Alweer gezeik om mode

Onze vrienden van Nieuwsmotor hebben vanmorgen een item gepubliceerd over een relletje tussen Ducati en Borile over de Scrambler. Borile zou het ding hebben bedacht, Ducati zou hem iets hebben aangepast en als klapper op de markt hebben gezet. Kortom allemaal gezeik om niks. Kopiëren is al zo oud als de weg naar Bologna Rome, zo hadden reesers vroeger allemaal 1 koplamp, totdat 1 iemand een racer maakt met 2 koplampen en iedereen volgt als makke schapen onder het motto: hun doen dat, wij doen dat. Hetzelfde geld voor: de uitlaat onder de kont, led verlichting, knippers in de spiegels, softail frames en we hoorden zelfs al verhalen dat de koplamp van de Honda Crossrunner dezelfde lijn heeft als de Panigale van Ducati, "want hij heeft ook zo'n lipje in het midden". Wij noemen het niet kopiëren, wij noemen het zeiken en daarnaast een stukje mode, want caféracers zijn ook ineens hot, net als scramblers en Gertrut, de vriendin van Huub.

Electro*kuch*motoren

Onze boomknuffelaar 5valve is bezeten van nieuwe techniek. Tijdens de zaterdagdienst op onze redactie begon hij weer trots te vertellen over de opkomst van electromotoren. Hoe geweldig zo'n accubak onder je frame eigenlijk is, dat je de tank als opbergruimte kunt gebruiken en ga maar door. Nee, doe ons maar een oude plofbak, zo een waar je nog emotie bij hebt, de perfecte mix tussen geur, kleur, geluid en gevoel. Sommige rednecks motorrijders zijn zelfs zo tegen electrische motoren dat ze zelfs geen startmotor willen. Nou, geloof ons, Na het zien van onderstaand filmpje wil je graag een startmotor, want wie gaat zich anno twintigveertien nu nog lam trappen op zo'n bak oud ijzer prachtige masjien?Harley Kickstart

 

Oliepeil Adventskalender: Dag 24

Waar menig kalender gevuld is met chocola, of een enkeling er shots whisky in verstopt  iets dat Piet Zahut en Hoeker bepaald geen straf vinden, laten wij elke dag zien wat de 24 gaafste kado's zijn voor onder kerstboom zodat je je vriendin de deur uit kunt schoppen op pad kunt sturen om ze voor je te scoren. De laatste in de serie: de Yamaha R1M

Yamaha R1M

Als afsluiter hebben we natuurlijk het ultieme kado voor elke raceguru. De R1M van onze vrienden van Yamaha. Met 200 peekaa op 200 kilo (incl. vloeistoffen) is het een mooie rappe jongen. En kijk eens naar het diesajn, bij de onthulling kregen we bijna allemaal last van een premature ejaculatie. Op Hoeker na, die wordt alleen opgewonden stukken verwrongen metaal uit de Steets. Yamaha, shut up and take our money!! Maar alleen als jullie volgend jaar niet boos worden als we weer een scoop te pakken hebben.