Column MotorscHelm: iNiks

In mijn directe omgeving ken ik nogal wat mensen die een I-phone bezitten. Een goede vriend van me heeft ook zo’n ding en is er lyrisch over. Nu ben ik zelf niet zo’n meeloper en onderscheid mezelf dus met een veel simpeler toestel. Zo is mijn keuze voor merken en types motoren ook altijd met enige scepsis bekeken. Het technische vernuft van een I-phone word dan ook in mijn ogen schromelijk overdreven. Net als een Tomtom is het toestel voor domme mensen gemaakt. Als je op de basisschool een beetje had opgelet dan zou topografie namelijk een eitje moeten zijn. Als enige in heel Nederland rijd ik dan ook nog zonder zo’n ding in het rond en kom overal zonder problemen aan. Juist door zijn apps heeft het ding zich onsterfelijk belachelijk gemaakt, laatst zag ik een app voorbijkomen van een autoruitenboer die had een toepassing bedacht die waarschuwt wanneer je de volgende ochtend de voorruit van je koekblik moet krabben. Echt waar, het bestaat...
MotorscHelm

Denk nu niet dat het hierbij blijft want ik werd opgeschrikt door een bericht dat men in Engeland bezig is met een waarschuwingssysteem voor op de motor. Het is de bedoeling dat binnen twee jaar dit systeem standaard op elke motor moet zitten. Het systeem waarschuwt als je te hard rijd, te hard een bocht in gaat of als er zich een gevaarlijke situatie voordoet. Het zadel gaat dan trillen of nog erger, d.m.v. kleine motortjes in de helm die gaan vibreren als je iets niet hebt gezien. Een stelletje Europese niksnutten juicht dit al toe, gevolgd door een flinke zak geld richting de ontwikkelaars. Nu ben ik zelf motor gaan rijden vanwege de vrijheid en zit dus niet te wachten op die onzin. Lekker vlot een spannende bocht nemen is al opwindend genoeg zonder dat er allerlei licht en geluidsignalen voor afleiding gaan zorgen terwijl de bocht zelve plots vijfvoudig vibrerend op het netvlies word geprojecteerd. De volgende stap zal zijn dat je ook nog vol automatisch een bekeuring van je overtreding thuis gestuurd zal krijgen, big brother krijgt controle over hoe wij motor rijden. Daarna is het nog een makkie om er een volg systeem aan vast te knopen. Om het milieu te sparen en de belasting beter te kunnen innen moet je van tevoren opgeven waar je naar toe gaat en hoelang je daar over gaat doen, treed je buiten je opgegeven route dan blokkeren ze op afstand de motor en moet je een giga boete betalen voor je weer verder mag. Stalin springt al haast uit zijn tombe om een vreugde dansje te doen. In het voormalig DDR had men ook al zo’n systeem als je van west Duitsland naar west Berlijn wilde rijden. Kwam je te laat op je opgegeven bestemming aan dan werd je zonder pardon in de bossen opgehangen en begraven want de redenatie was dan dat je een spion zou zijn. Probeer dan maar eens uit te leggen dat je gewoon een lekke band had gekregen. Ik ben dus geen voorstander van elektronische systemen daar de negatieve effecten altijd verborgen worden. Bovendien kosten dit soort systemen bakken met geld, worden mensen er dommer van, word de vrijheid nog verder belemmerd en gaan die apparaten altijd kapot. Onderlaatst had ik een verfrissend gesprek met een soortgenoot die ook wars is van elektronica. We kwamen tot de conclusie dat contactpunten en carburateurs prima zijn en een elektronische ontsteking nog is toegelaten maar ook niet verder dan dat.

 

Column MotorscHelm: iNiks

Reacties   

0 #2 Guest 09-03-2011 11:44
Jij bent niet de enigste die zonder(met) stom-stom onderweg is.
Ik OOK NIET!
Het is nog steeds een hulp middel!
Citeer
0 #1 Guest 09-03-2011 10:22
Yep- Helemaal waar. Sinds wij de Tomtom gebruiken, zijn wij allemaal domdom geworden. Nou sprak ik laatst wel met een goudvleugelrijd er die aan het uitzoeken was of hij zijn hele toch al digitale klokkenbord kon vervangen door zijn ifoon omdat die toch al zoveel kon- Je moet er toch niet aan denken dat je dan eens met een kapot debieltje komt te zitten...
Citeer

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Peilers

peilers

sjop