Extra Column Karel Hubert: Naar de winkel

Misschien bent u oud genoeg om u te herinneren dat de firma Van de Kuinder gevestigd was in een van olie en benzinedamp doordrenkt onderkomen in de Hilversumse Koningstraat. In het centrum, in een pand waar je eerder een comestibleszaak of een melkboer zou verwachten. Maar zo zaten de meeste motorzaken er vroeger bij: knus, te krap, enigszins smoezelig en matig bereikbaar. De motorzaak was een soort buurtwinkel. In algemene zin is daar verandering in gekomen toen planologen op het idee kwamen om alle volumineuze, lekkende en rumoerige handel de stadscentra uit te drijven naar nieuw aan te leggen bedrijventerreinen aan de rand van de gemeente. Deze terreur van de redelijkheid heeft vanaf de jaren ’70 het Nederlandse landschap naar de kloten geholpen, maar de consument kon ineens voor de deur parkeren, rondwandelen in riante winkels en zijn aankopen al na tien meter lopen inladen. Dat diezelfde consument blijkens tal van onderzoeken nog steeds abominabel werd geholpen, mocht de pret niet drukken.

Karel_Hubert
En zo verdwenen de meeste motorwinkels uit de centra, de paar in dorpskernen gevestigde zaken uitgezonderd: in een dorp zit je altijd al aan de rand, nietwaar? Ook Van de Kuinder zette de stap van huiskamer naar ballroom. Het huidige, riante gebouw was en is – het moet gezegd worden – een enorme sprong voorwaarts; alleen mensen met chronische en onbehandelbare nostalgie vinden het vroeger beter.

Een grote, moderne motorzaak is een beetje te vergelijken met een warenhuis. Tenzij slechts één merk wordt gevoerd, kan je rondwandelen, er is keuze uit veel producten die je van nabij kan zien. Je kunt even uitrusten en een kop koffie bestellen. De vergelijking is ook de motorfabrikanten opgevallen. En net zoals Louis Vuitton zijn eigen winkel-in-de-winkel wil hebben bij De Bijenkorf, zo willen de motorimporteurs eigen winkels-in-de-motorwinkel hebben. Compleet met eigen kleuren, vloerbedekking, beeldmerken enzovoort.  Het is grootheidswaan van mensen die niet gehinderd worden door enige kennis van zaken.

Om te beginnen húren merken als Louis Vuitton ruimtes bij de warenhuizen. In de tweede plaats zorgen ze zelf voor de aankleding. In de derde plaats leidden ze hun eigen personeel op. In de vierde plaats zorgen ze met serieus te nemen marketingbudgetten voor loop in de zaak. In de vijfde plaats zijn shop-in-shop concepten (zo heet dat, sorry)  vrijwel uitsluitend succesvol (lees: rendabel) voor luxe merken met luxe producten en riante winstmarges. In de zesde plaats gaan luxe merken niet op een bedrijventerrein buiten het centrum zitten. En in de zevende plaats  worden luxe merken geleid door mensen die écht verstand van marketing en retail hebben.

Van de Kuinder geeft (nog) niet toe aan de bizarre wensen van amateur-importeurs die vinden dat hij zijn hele pand blauw, groen, geel of rood moet schilderen zonder enige garantie op een profijtelijke exploitatie van de merkgebonden onzin. Een motorzaak is zo leuk omdat de consument vooral door zijn eigen passie geprikkeld wordt en niet door ‘winkelconcepten’ een voorgeschreven pad wordt opgedwongen. Die lol is ook het enige dat bij een verhuizing van een oud winkeltje naar een nieuwe zaak meeverhuisd hoeft te worden.

Het is te hopen dat de goede motordealers van Nederland zich via een dealerverenging eens hard teweerstellen tegen de fabrikanten en importeurs. Die werden in mijn jongere jaren geleid door motormannen die de branche kenden en begrepen. De laatste twintig jaar wordt de leiding vaker en vaker toevertrouwd aan autojongens, tandpastaverkopers en mensen met een prima staat van dienst in telecom of diepvries. Die komen bijna jaarlijks met briljante ideeën om de verkopen te stimuleren; na bewezen ineffectiviteit komen ze dan met een nieuw idee. Dat gefröbel is tenminste deels verantwoordelijk voor een stagnerende en zelfs teruglopende markt.  Zullen we de motorwereld maar eens teruggeven aan de motormensen?

Deze column is ook verschenen op de website van Van de Kuinder Motoren in Hilversum

Extra Column Karel Hubert: Naar de winkel

Reacties   

+1 #1 Guest 06-04-2011 13:39
Ik denk dat de motorwereld nog steeds gerund wordt door motormensen. Alleen zijn dat niet de motormensen als jij en ik maar de "nieuwe". Nu zijn de piepeltjes aan de beurt die geen motorfiets rijden maar een "bike", liefst een "naked". Er zit tegenwoordig nog maar heel weinig Zen in het motoronderhoud. ...
Citeer

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Peilers

peilers

sjop