Hubert doet de Motorbladen: Moto73

Moto73 is ooit begonnen als de vrolijke tegenhanger van Weekblad Motor. Ik was nauw betrokken bij het ontstaan en heb er jarenlang met veel plezier voor geschreven. In zijn huidige vorm kan het tijdschrift me niet erg boeien. Het is wel verbeterd in vergelijking met enige jaren geleden (toen het onder de kwieke leiding van hopman Blokland beter Moto 53 had kunnen heten), maar bij geen enkel artikel krijg ik het gevoel iets bijzonders of verrassends te lezen. Het is een tamelijk ernstig van toon opgestelde weerslag van het wat er in de motorwereld gaande is: nieuws, testen, occasions, een beetje toerisme en verdomd veel sport: nummer 20 telt 100 bladzijden, waarvan er 29 aan verslagen van motorsportevenementen zijn besteed. Die zijn zonder uitzondering langdradig en – uiteraard – achterhaald. Een 14-daags blad kan nu eenmaal niet actueel zijn. Spannende reportages, stevige columns of fiks opiniërende stukken zult u in Moto 73 niet (meer) aantreffen. Het is braaf, burgerlijk en serieus.

In algemene zin heeft het blad een probleem dat meer motorbladen hebben: de artikelen worden geschreven door motorrijders die schrijven leuk vinden in plaats van door getrainde journalisten die wat van motorfietsen afweten. Dat verklaart de belabberde structuur van verhalen, het frequente gewauwel en de steeds weer opduikende manie om in de ik-vorm te schrijven. Dat maakt de matige scribent belangrijker dan hij is. Een dubbeltest van een Guzzi California 1400 Custom en een Triumph Thunderbird Storm is in dit opzicht een dieptepunt, dat als lesmateriaal op elke journalistieke vakopleiding benut kan worden: lollig doen, verkeerde beeldspraken, rammelende vergelijkingen, bedroevend taalgebruik, het blijkt allemaal in één verhaal te passen. En de hoofdredacteur staat het allemaal toe.
Wat in Moto 73 ook opvalt, is de krachtige weigering testen te besluiten met een oordeel. Dat is in bijna alle motorbladen zo, maar hier komt men (Guzzi vs. Triumph) tot de wel allergrootste dooddoener: "Afhankelijk van jouw rijstijl is de Triumph of de Guzzi de beste koop." Wat heb ik daar als lezer in 's hemelsnaam aan? Durft de redactie geen keuze aan om de toch al precair slecht gevulde advertentieportefeuille niet verder te laten slinken?
Moto 73 is een motorblad dat dit jaar het 40-jarig bestaan viert. Ik zou de redactie willen aanraden ex-hoofdredacteur Coen Verburg als adviseur in te huren, maar ik vrees dat de schrijvers van nu niet eens weten wie Verburg is. De vormgeving is verzorgd, maar niet erg modern. De fotografie is netjes, maar nooit spannend. Het kost weinig (€ 4,25), maar vrolijk word je er nooit van. Ik zou voor dat geld een biertje of twee kopen.

• journalistieke kwaliteit  6,5
• vormgeving                 6,5
• informatieve waarde    7,0
• fotografie                    7.0
• EINDCIJFER              6,5

Karel-Hubert-motorbladen-Moto73

Eerder in deze serie: 
Hubert doet de Motorbladen: Noppennieuws
Hubert doet de Motorbladen: Het Motorrijwiel
Hubert doet de Motorbladen: Motoren & Toerisme

Hubert doet de Motorbladen: Moto73

Reacties   

0 #6 jongeracer 11-10-2013 18:20
ik koop het ook niet meer, de testen zijn onvolledig, heel veel specificaties ontbreken, de motorprijzen kloppen niet, de eindredacteur zit volgens mij te slapen(cf moto bestaat niet meer, cagiva ook niet!!!!!!!!)
en dat ABS, alsjeblieft zeg, rot toch op, ze zijn net zo erg als de EU
het ergste vind ik dat ze soms het uitlaatgeluid te hard vinden, dat vind ik het meest belachelijkst wat ik ooit heb gelezen, echt walgelijk, dan ben je geen motorliefhebber meer, maar een 55 jarige mooiweerrijder
en inderdaad , al die testen slaan nergens op, ik heb er hier 10 liggen, een test heeft een uitkomst, maar die geven ze niet! ze maken geen keuze, oliepeil durft tenminste te zeggen waar het op staat zonder gelul, zoals gister met die kawasaki scooter wat een kopie is van de kymco
ik ben 22 en ik rijd inderdaad alsof de dood me op de hielen zit, tegenwoordig ben je dan onverantwoord ipv talentvol
zelfde als het milieu, vroeger was je een geitenwollensok
Citeer
+1 #5 Peter de Veer 30-09-2013 20:32
Ben blij met dit stukje, ik dacht dat het altijd aan mij lag dat die bladen echt nergens over gaan. Vooral toen die suffe Blokland daar de baas werd ging het wel heel snel achteruit.
Citeer
+1 #4 ducatist 29-09-2013 20:03
Ooit jarenlang lid geweest van Moto 73 maar na overname door Sanoma ging de kwaliteit gierend berg afwaarts. En onze "vriend" koekblik rijder Blokland deed daar nog een schepje boven op. Dus gewoon abonnement opzeggen dan stopt het vanzelf. Hulde aan Hubert!
Citeer
0 #3 Rete-prrt 29-09-2013 08:58
(Opbouwende) Kritiek is niet altijd fijn om te lezen. Maar je kan er je voordeel mee doen...
Citeer
+3 #2 j. de B 27-09-2013 19:19
Als meneer maar kan spuwen, volgens mij voldoet niks. alles is gal :-x :-x
Citeer
0 #1 KC MotoGP 27-09-2013 16:27
Hulde aan Heer Hubert! Het zich zelf journaille noemende individuen kan andermaal terug naar de schoolbanken, als ze daar al zijn geweest...
In mijn werkzame periode bij diverse importeurs heb ik mij altijd afgevraagd wat voor padvinders de testen deden... De meester zelf heeft nu zijn vlammend en terechte oordeel gegeven.. Ben bang dat ze er geen lering uit trekken, de metveelpijnenmo eiteknieaandegr ondkrijgende ego trippertjes..
Hakken met Hubert.. een mooie naam voor een motorbladencons ultancybureel..
Citeer

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Peilers

peilers

sjop