Hubert doet de Motorbladen: Motor Magazine

MOTOR bestaat 100 jaar en is het oudste motorblad van Nederland. Het is met een tot onder de 14.000 stuks gedaalde oplage griezelig klein geworden, met dank aan wanbeheer van de uitgever die ook het 6.000 nummers meer verkopende Moto73 naar God geholpen heeft. Ik ben in betere tijden ooit een tijdje hoofdredacteur ad interim geweest en volg het blad vanaf die periode op de voet. En ik vrees dat MOTOR door de uitgever binnenkort de nek omgedraaid wordt. Wat moet maxi-Sanoma met zo'n minititel? Ik bekeek nummer 21 en telde op de magere 84 pagina's precies 5½ pagina's met betaalde advertenties. De boekhouder zal zich wel ziek gemeld hebben.

Wat meteen opvalt , is dat MOTOR aanzienlijk beter vormgegeven is dan de andere titels en ruim baan maakt voor vaak uitstekende fotografie. De redactionele formule is simpel, met testen, nieuws, techniek, een beetje historie, een vaak prima toerverhaal en flink wat sport (wedstrijdverslagen). De artikelen lijden onder het in álle motorbladen heersende gezelligheidsvirus, maar het valt nog mee met het gebabbel. Alleen de door nogal wat lezers bewonderde Joost Overzee wenst geen normale zin te construeren en hanteert een soort jolige woordenschijterij die zijn verhalen voor een normale lezer volstrekt onleesbaar maken. Hij kán niet zonder vergelijkingen: 50cc meer is niet 50cc meer, maar een bromfietsblok erbij. Dat werk. Dat hij zo in zijn column schrijft, moet hij weten, in rijtesten is het afgrijselijk. De schrijver is kennelijk belangrijker dan de lezer, een doodzonde in de journalistiek. In algemene zin kan je zeggen dat vrijwel alle verhalen de helft korter zouden kunnen zonder aan informatiewaarde in te boeten; die van Overzee kunnen 70% korter.

Opvallend: in dit blad leiden de vergelijkingstesten zowaar wel tot een winnaar. Lullig denkend: als je zo weinig adverteerders hebt, hoef je ook niet bang zijn iemand voor het hoofd te stoten. Ik ben benieuwd hoe lang Motor nog bestaat. Misschien kan de uitgever van Bromfiets een bod doen.

• journalistieke kwaliteit 6,0
• vormgeving 8,5
• informatieve waarde 7,0
• fotografie 8,0
• EINDCIJFER 7,5

Hubert-doet-de-motorbladen-MotorMagazine

Hubert doet de Motorbladen: Noppennieuws
Hubert doet de Motorbladen: Moto73
Hubert doet de Motorbladen: Het Motorrijwiel
Hubert doet de Motorbladen: Motoren & Toerisme

Hubert doet de Motorbladen: Motor Magazine

Reacties   

0 #5 Peter Betweter 02-11-2013 16:02
Vooral de stuitende egotripperij van de zogenaamde redacteuren begint steeds megalomaner te worden.
Citeer
0 #4 e van vulpen 01-11-2013 19:01
Motor is gedaald van een informatief wekelijks blad naar een 2-wekelijks fotoalbum met wat text van zelfbevlekkende schrijvers die zichzelf interessanter vinden dan de motor.
Wat moet er nu van komen: een Glossy met veel plaatjes om te kijken.
Triest einde van een (vroeger) goed blad...
Citeer
0 #3 john beumer 26-10-2013 15:40
Hela JA!! Niet tegen onze Joost aan schoppen. Beste heer K.H. ook uw stukjes waren niet te pruimen en de schrijfstijl van onze Joost is zeker het lezen waard :P . Soms gaat Joost via Venlo naar Rotterdam maar zijn wij motorrijders niet een tegendraads volkje. Dus NIET afzeiken maar opbouwen. Verdeel en heers is juist de bedoeling om de motorrijder de nek om te draaien!!OF.... is er een nieuw motorblad op komst genaamd: KHDaveren met motoren??
Citeer
0 #2 Karel zelf 26-10-2013 10:22
Je hebt helemaal gelijk. Het contract met de KNMV was financieel goud waard, maar kwam de objectiviteit niet ten goede. Na de overname door VNU werd het helemaal vreselijk, omdat Moto73 en Motor toen uit dezelfde schuur kwamen. Weg was de prikkelende strijd tussen die twee.
Citeer
-1 #1 TDMert 25-10-2013 17:24
Ik weet nog dat jij daar hoofdredacteur was. Guus en de rest van de mannen waren na een conflict met de uitgever opgestapt. Dappere actie in die tijd!
Na Guus en de mannen is het nooit meer wat geworden met Motor. Eerst een schandalig reclameblaadje, weet je nog..? En daarna een schoolkrantje, volgeleuterd door zelfingenomen LOI-cursisten met een helm op. En nu niet eens meer HET orgaan.
Jammer...
Citeer

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Peilers

peilers

sjop