Hubert doet de Motorbladen: Kicxstart

Tja. Dit was ooit het boze, onhandelbare rotjochie onder de motorbladen. Vol tatoeages, petje achterstevoren, knietjes aan de grond, wheelies in winkelstraten en een dikke opgestoken vinger naar de motorburgerij. De markt voor zo'n blad is zo'n beetje verdwenen en sinds Kicxstart is overgenomen door een brave Belgische uitgever (van o.a. Motorrijder), is de bravoure van weleer ingeruild voor knusse braafheid. Er wordt nu zelfs aandacht geschonken aan scooters, de tweewielige damestasjes van de motorwereld. Kicxstart is een motorblad geworden van het 13 in een dozijn-type. 'Nederlands grootste sportieve motorblad' staat er op de cover. Het zal wel. 'Nederlands zoveelste middle-of-the-road motorblad' lijkt me juister.

Is dat erg? Ja, dat is erg, maar in de moderne bladenmakerij is kennelijk geen plek voor gedrukte hooligans. In zijn huidige vorm is het een motorblad als alle andere. Netjes gemaakt, hoor, zonder veel fouten en in een keurige vormgeving (met een overigens irritant moderne leesletter). Met de gebruikelijke thema's: testen, sport, historie, reportages, techniek, columns van vaak inmiddels ook bejaarde sterren. Zonder toerverhalen, dat is kennelijk nog even een stap te ver.

Het blad is inmiddels aan zijn 23ste jaargang bezig, en zal wel voort blijven kabbelen, omdat het niet in de klauwen van een grote uitgever is gevallen. Maar de braafheid is pijnlijk. Misschien moet er in elk nummer uitgebreid teruggekeken worden op het eigen verleden. Dat lijkt me de enige manier om iets van de oude glorie vast te houden. Voor de rest is het gewoon het zoveelste blad dat niet duidelijk maakt waarom je in 's hemelsnaam een volgend nummer zou moeten kopen.

• journalistieke kwaliteit 7,0
• vormgeving 7.0
• informatieve waarde 6,5
• fotografie 6,5
• EINDCIJFER 6,5

Karel-Hubert-motorbladen-Kicxstart

Hubert doet de Motorbladen: Kicxstart

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Peilers

peilers

sjop