Column Karel Hubert: uitgereden

Als een blad aan een nieuwe levensfase begint, is het goed terug te kijken. Niet op Tiger, maar op het eigen leven. Ik schreef in Het Vrije Volk al over motorfietsen voordat ik het motorrijden ging beoefenen. In 1969 kocht ik mijn eerste motorfiets, een Triumph TR6 Trophy. Daarna volgden een Yamaha DT250, Yamaha DT125, Moto Guzzi Stornello 160, Moto Guzzi Falcone, Moto Guzzi California, Moto Guzzi LeMans III, Yamaha TR1, Yamaha Custom 1000 Gold, Yamaha XT500, Yamaha XS650, Yamaha TY250, Suzuki Katana 650, Ossa 350, Honda XR250, Yamaha XS750, Suzuki VX800, MZ Skorpion, Honda Transalp (2x), Honda Africa Twin, Yamaha FZ750 (5 valve), Triumph 350 in legeruitmonstering, Harley-Davidson ElectraGlide, Yamaha XJR 1300, Aprilia CapoNord, Triumph Trident 900, Triumph Daytona 900, Triumph Tiger 900, Yamaha TDM 850, Aprilia Leonardo 250, Aprilia RSV Mille, Ducati SS1000, Triumph Bonneville 800, Suzuki V-Strom 1000, Yamaha MT-01, Yamaha FJR1300, Honda CBF1000, Vespa 250, Yamaha T-Max, Triumph Tiger 1050, Yamaha SuperTénéré 1200, Triumph Tiger 800, Triumph Scrambler en Suzuki V-Strom 650.

Je ziet het: ik ben buitengewoon merktrouw en altijd verzot op een en hetzelfde type motorrijwiel. En ik heb een goed motorisch geheugen. Mijn favoriete verdeler Nico van de Kuinder werd wel gek van de inruilsnelheid en wist wat hem te doen stond als ik soms na een paar dagen met de nieuwe aankoop terugkeerde met de constatering 'erg interessante motor, maar voor iemand anders'. Hij had een paar klanten die regelmatig informeerden of ik alweer wat had ingeruild, hopend op een koopje.

Ik laat u genieten van dit lijstje omdat het aangeeft dat ik in 45 jaar precies 45 motorfietsen heb bezeten, een keurig gemiddelde van 1 brommer per jaar. Statistisch gezien is Yamaha mijn favoriete merk (14 x), gevolgd door Triumph (9) en Honda (5). Maar mijn mooiste herinneringen kleven aan de Triumphs, domweg omdat ik op die motorfietsen altijd de liefste vrouwen achterop heb gehad, echtgenotes, vriendinnen en dames waarvan ik hoopte dat het vriendinnen zouden worden. Of het iets met het merk te maken heeft, betwijfel ik, hoewel een vriendin ooit zei dat ze me niet op een andere motorfiets kon voorstellen. Maar opvallend is het wel.

Ik bedacht dit alles in de nostalgie die volgde op het afscheid nemen van mijn definitief laatste motorfiets. De ziekte van die andere Engelse ster (dr. Parkinson) maakt me net iets te onzeker om voort te gaan op twee wielen. En dus is daar dat afscheid, dat u allen ooit ook zult moeten nemen, ertoe gedwongen door ouderdom, ziekte, financiële rampspoed of een furieuze bedgenoot (m/v). Ik hoop dat u – terugkijkend – hetzelfde kunt zeggen als ik: het waren mooie, bijzondere tijden met voldoende hoogte- en dieptepunten om het leven spannend te maken. Dankzij de motorfiets in het algemeen en de Triumphs in het bijzonder hebben mijn dagen de lieve glans van het kleine en grote avontuur gekregen. Dat een toch simpel product dát kan bewerkstelligen, is een mirakel.

Karel Hubert

Karel-Hubert-Foto Edwin Venema
foto: Edwin Venema - Deze column verscheen eerder in Tiger, het clubblad van de Triumph Owners Club Nederland.

Column Karel Hubert: uitgereden

Reacties   

0 #6 Daan Broeze 30-11-2014 12:17
Karel,
Na het lezen dat je aan een nieuwe levensfase begint. Denk ik acht het is niet het einde herinneringen aan de mooie dingen blijven voor altijd. Ook van de ervaringen van je zelf en anderen kun je altijd genieten. Zelf dacht ik dat het leven na een dwarslaesie over was. Niets is minder waar je leeft en je geniet op een andere manier van alle mooie dingen in het leven. Dat lukt jou zeker VEEL PLEZIER gewenst!
Citeer
+1 #5 BB 30-06-2014 19:04
Dat broodschrijver zijn in het Gooi
Leek mij ook altijd zo mooi
Maar nu ik dit lees
Bekruipt mij de vrees
Wordt al het gras ooit eens hooi ??
Citeer
+1 #4 tonn 29-06-2014 10:51
Ikzelf rijd al 43 jaar motor en heb sinds 3 jaar Parkinson en kon na enige tijd niet meer op of afstappen op een 2 wieler. het rijden zelf was geen probleem en reed 4500 km in 18 dagen vakantie.Ik heb nu een Gilera Fuoco mp3 3 wieler en heb daarmee in 5 maanden tijd al meer dan 5000 km mee gereden probleemloos! Misschien een tip om je motorleven te verlengen?
Citeer
+3 #3 De fysio 27-06-2014 23:57
Beste karel, als beroepsmatig hulpverlener kom ik steeds vaker ex motorrijders tegen die hun passie hebben moeten loslaten door de redenen die jij noemt in de laatste alinea. Als levenslang gepassioneerd motorrijder gaat me dat zeer aan het hart, mede door het besef dat het mij vroeg of laat ook een keer gaat gebeuren. Maar het leuke is, dat ze allemaal met veel plezier terug kijken op hun motorfietsdagen zoals jij beschrijft in alweer die mooie laatse alinea. Een reden voor mij om met volle teugen door te gaan met genieten van het motorrijden.
Citeer
+1 #2 Ronald 27-06-2014 19:35
Beste meneer Karel, Ik lees al ongeveer mijn hele leven die leuke gekke stukjes van u. Motoren heb ik iets minder gehad. Ik hoop dat u nog wel even doorgaat met stukjes schrijven over motorfietsen.
Citeer
+4 #1 Riba 27-06-2014 13:20
Karel Hubert, veel sterkte toegewenst.Je hebt in ieder geval geen saai leven gehad en het leven geleefd..zoals menigeen dat zou willen. Ik heb genoten van je schrijfsels en verhalen...beda nkt daarvoor.
Citeer

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Peilers

peilers

sjop