Karel Hubert down Memory Lane: Eventjes over MZ

Nederlanders die oprechte emoties voelen bij het zien van een MZ, zijn schaars. Oudere Oost-Duitsers zullen in de tweetakten van weleer nog wel iets zien, maar in ons land is de schare liefhebbers toch beperkt tot de leden van de Pruttelpot. Ik heb er wel wat mee, vooral omdat het zulke bescheiden motorfietsen zijn. Toen Nico van de Kuinder nog gevierd invoerder van het merk was, zijn we ooit samen, met Berry Zand Scholten, Ron Govaars en Coen Verburg met MZ's naar het zuiden van Engeland getogen. Met de bagage in Nico's zijspan. We hebben daar een aantal dagen doelloos rondgetoerd. En daar lenen MZ's zich bij uitstek voor: niet te snel, niet te zwaar, met de gelatenheid die het hele DDR-volk in die tijd typeerde.

Ik herinner me dat Berry een semi-pedante Engelsman uitlegde dat we de motorrijwielen gratis hadden gekregen omdat we zo lang lid van de communistische partij waren. De beste man geloofde dat en ik begrijp dat; een MZ zou zich daarvoor geleend hebben. De ritten die ik met MZ's gemaakt heb, hebben onderstrepen dat het niet om de motorfiets gaat, maar om wat het ding mogelijk maakt. Een MZ cijfert zichzelf weg, laat het landschap spreken en geeft een geluid dat kalmeert. Het zijn onthaastende motorfietsen die onder de ziektekostenverzekering hadden moeten vallen.

Karel Hubert

Karel Hubert

Journalist/schrijver Karel Hubert (1949) schrijft vanaf zijn 18de ook over motorfietsen en de gevoelens die motorrijden oplevert. Hij is tientallen jaren als columnist betrokken geweest bij Moto '73 en kreeg voor zijn werk in 1992 de RAI Promotorprijs die nu in zijn tuin staat weg te roesten. Karel haalt in het kader van zijn naderend einde herinneringen op.

Karel Hubert down Memory Lane: Eventjes over MZ

Reacties   

#5 Iwan 16-03-2015 11:14
Tsja, MZ. In de laatste stuiptrekkingen kwamen ze met de MZ1000S. Het uiterlijk was bij de eerste vertoning al... euhm... opvallend, maar toen hij uiteindelijk op de markt kwam vooral ouderwets. Over het daarover geschreven verhaal met het woord "Ostalgie" was importeur VdK ronduit verbolgen. Wie niet inzag dat dit toch echt een moderne motorfiets was, die de concurrentie aankon snapte niks van motoren. Het siert de man nog steeds.
#4 Berry Zand Scholten 08-03-2015 10:41
Zo bezochten we ooit de oude DKW-fabriek in Zschopau, waarin destijds MZ was gevestigd. Het was na de Wende en de fabriek was al onttakeld. Op de lopende band, bij de eindcontrole, stonden nog twee MZ'tjes. Ferry Brouwer en ik kochten die allerlaatste. Ik reed er af en toe op en toen ik, voor een testverhaal, eens een Honda Gold Wing moest ophalen in Ridderkerk, besloot ik om er op m'n MZtje naar toe te rijden. De "Honda-function aris" keek misprijzend naar m'n MZ ETZ251 en vroeg: "Is dàt uw dagelijke motorfiets?" Toen ik "ja" had geantwoord, riep hij:"Dan weet ik niet of we er verantwoord aan doen om u nu een Honda Gold Wing mee te geven...!' Uit nijd schreef ik een nogal subjectief testverhaal: Honda f. 35.000,-- en MZ f. 3500-, en evenveel motorplezier. Honda was "not amused", Nico van de Kuinder wel. En professor Bob Smalhout, de anesthesioloog kwam spontaan in Hilversum langs om zo'n Oopstduits motortje te kopen. Ik geloof dat ie "m nòg heeft....!
#3 TDMert 05-03-2015 11:10
Prima motorfiets ja, behalve dan die met extra streepjes op de tank. Dan gaat het veel te hard als hij stilstaat..
#2 trilsmurf 04-03-2015 22:20
dat zijn eencylinders al terapuities geen cokurentie heren!
#1 Jan 04-03-2015 22:10
Was dat niet met die ober die gevraagd werd om particularly nasty weather? Meesterlijk stukje ook :)

Zeker met die inteelt im de upperclass is het wel makkelijk scoren natuurlijk...ma ar niet minder leuk. :)

You have no rights to post comments

Peilers

peilers

sjop