Aan de vooravond van de Britse Grand Prix staan in het MotoGP wereldkampioenschap twee coureurs op gelijke hoogte in de puntentelling: een Italiaanse grootmeester en een Spaanse hegemoon. Als er niet iets vooorvalt waardoor beide heren de finish niet halen, dan zal de één een psychologische tik aan de ander kunnen uitdelen. Met nog maar zeven races te verrijden en maximaal 175 punten toe te kennen in het seizoen 2015, loopt het kampioenschap langzaam ten einde. Het begin van de zomerstop tot aan de grote prijs van Aragon markeert de periode van het zogeheten silly season, een tijdperk van roddels, geruchten en complotten. De zadels van alle fabrieksmotoren bij Honda, Yamaha, Ducati, en Suzuki liggen al vast, maar dat verschuift de aandacht juist in een andere richting.
Een ieder die het nieuws gevolgd heeft, zal hebben gemerkt dat enkele namen vaker voorbijkomen dan andere namen en dat de dragers van die namen die voorbijkwamen één ding gemeen hebben, hun Britse nationaliteit. Met Bradley Smith die bij Tech3 Yamaha getekend heeft, met Cal Crutchlow die een kruisje heeft gezet bij "Yes, please" voor een LCR Honda voor 2016 en 2017, met Scott Redding die een contract heeft voor volgend jaar, met Danny Kent die misschien voor Pramac Ducati gaat rijden en met Sam Lowes die aan Aprilia gekoppeld wordt, zullen in het gunstigste geval vijf Britten meerijden die uit het Verenigd Koninkrijk komen. Zes, als je wat ouderwets bent en dat eilandje dat er naast ligt en waar Eugene Laverty vandaan komt ook zou willen meerekenen.
De World Superbikes klasse kent van oudsher een scala aan Britse coureurs die het startveld domineren, maar met Camier, Davies, Lowes, Rea, Sykes, en Haslam schalt het God save the Queen wel erg vaak door de luidsprekers, zeker als het enkel onze eigen Michael van der Mark is die de Britse kannonade af en toe van katoen weet te geven. Waren het tot voor enkele jaren de Spanjaarden die in aantallen de klassen domineerden, zijn de Britten aan een zeer sterke opmars bezig. Het hebben van een goed gestructureerd nationaal wegracekampioenschap is daarvoor cruciaal en juist dat is één van de redenen waarom wij lezen dat Smith in plaats van Smit hertekent bij Tech3, waarom Lowes en niet de Boer aan Aprilia gekoppeld wordt en waarom Jansen best leuk kan minibiken in Roosendaal, maar voor de grote motoren nog steeds zal moeten worden uitgeweken naar Spanje, of de boot nemend naar het Verenigd Koninkrijk.
De vooravond van de Britse Grand Prix, waar een Italiaanse grootmeester en een Spaanse hegemoon elkaar zullen bekampen. Maar waar de Britten het nieuws domineren.