Rijtips: kijken

In deze serie met artikelen geven we jullie wat tips voor het motorrijden. Het is toch geen weer om de praktijk uit te oefenen, dus kunnen we lekker met een Schultenbrau in de hand werken aan de theorie. Sla ze op in je favorieten, lees ze tegen het einde van de winter nog eens door en doe er je voordeel mee.
 
We beginnen met kijktechniek. Ze zeggen wel eens dat je door goed te kijken, al meer dan de helft van het motorrijden onder de knie hebt. En dan bedoelen we niet kijken of ie in de goede versnelling staat, of dat je wel de 160 aantikt. Nee, vooruit kijken. Vér vooruit kijken. Dat is het allerbelangrijkste. Wat er 10 meter voor je gebeurt is niet interessant, want je bent dan toch al te laat om te reageren. Bij 35 km/h leg je die 10 meter namelijk al in 1 seconde af en dan heb je net je remlicht laten branden. En wees nou eerlijk? Wanneer rij je nu 35 km/h met je motor? Dan val je toch al om?
 
Johann Zarco Moto2 2016
 
Als je bijvoorbeeld bochten rijdt, kijk dan door de bocht heen. Let maar eens op in de motorace. Marquez en co kijken bij het begin van een bocht al naar het einde (soms zelfs over hun schouder) om goed uit te komen. Hoe werkt dit?
Vlak voor je de bocht in gaat kijk je de bocht zo ver mogelijk door door de weg te volgen. Dan bepaal je je kijkpunt. Deze ligt zo ver mogelijk in de bocht, en als het kan zelfs aan het einde van het rechte stuk achter de bocht. Daarna volg je de lijn terug tot je voorwiel om vervolgens weer naar het einde te kijken en daar te blijven kijken. Dus je volgt de weg tot het rechte stuk, volgt hem terug, en kijkt naar je eindpunt waar je uit wil komen. Zo stuur je je motor automatisch door de bocht in de goede lijn. Natuurlijk vergt dit wat oefening, maar Pedrosa is ook geen kampioen geworden in zijn eerste seizoen.
 
Als een bocht onoverzichtelijk is door hoog gras, bosjes, bebouwing of wat dan ook, volg dan de lijnen van het landschap langs de weg. Bomen staan bijna altijd in een rij langs de weg. Gaan de bomen naar links, dan de weg ook. Dit geldt ook voor een berm met hoog gras, rikkepalen bij weilanden, lantaarnpalen enz.
Leer daarnaast ook wegen spotten. Zijwegen, zijn killing. Je kunt zelf goed kijken maar als zo'n koekblikker je over het hoofd ziet ben jij de kreukelzone. Kijk daarom ver vooruit en zoek naar zijwegen. In de bebouwde kom zijn er veel mogelijkheden. Vaak kun je het zien aan de borden. Is er een parkeerverbod of is het bijvoorbeeld een voorangsweg? Dan wordt dit bord na elke zijweg herhaald. Als er veel ruimte tussen twee gebouwen zit, is de kans groot dat hier een weg, of een uitrit tussen zit. Kijk er maar eens naar als je in je koekblik rijdt dit winter. 
Buiten de bebouwde kom kun je wegen vinden door het einde van een rij rikkepalen, straatnaamborden, of voorrangsborden. Op de kleine wegen worden zelfs lantaarnpalen vaak alleen bij kruisingen geplaatst. 
 
Als je dan vervolgens toch moet remmen, kijk ook dan zo ver mogelijk vooruit. Ook bij het remmen kijk je naar het punt waar je naar toe wilt. Hoe verder je vooruit kijkt, hoe beter het gaat. Je motor blijft stabieler en je houdt overzicht op wat er voor je gebeurt. Hoe je een motor fatsoenlijk afremt komen we nog wel eens op terug in een vervolg op de rijdertips, al ben ik bang dat we daarvoor eerst Pogo maar eens op een clinic bij Michael van der Mark moeten sturen. Die kan het namelijk behoorlijk goed!
Rijtips: kijken

Reacties   

0 #2 Willie Verhoeven 26-12-2016 10:27
Nog een aanvulling v.w.t. kijken. Op een voorrangsweg goed kijken naar de koekblikken die van rechts komen. Kijk hierbij goed naar de wielen of die niet blijven draaien. Als deze namelijk echt stil staan dan is het oké. Zie je enige beweging in de wielen ben dan extra alert!
Citeer
+1 #1 Look Out! 26-12-2016 00:05
Dus geen brommers kiek'n onderweg?
Of ben ik nu sniekie doorgelinkt naar een andere site?
Citeer

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Peilers

peilers

sjop