In deze serie met artikelen geven we jullie wat tips voor het motorrijden. Het is toch geen weer om de praktijk uit te oefenen, dus kunnen we lekker met een Schultenbrau in de hand werken aan de theorie. Sla ze op in je favorieten, lees ze tegen het einde van de winter nog eens door en doe er je voordeel mee.
In de vorige editie hebben we jullie leren kijken. En voordat we gas geven, gaan we jullie eerst leren hoe je moet stilstaan. Als ik onze lezers namelijk net zo inschat als onze redactie lijkt me dat heel verstandig.
Om maar te beginnen gebruik je je voorrem niet, zolang je motor niet rechtop staat. Tuurlijk, het kan wel, en ervaren rijders zullen dit ook wel 's doen, maar de kans om op je plaat te gaan is gewoon veel groter. Als de achterkant uitbreekt zwabbert ie wat (Zie Marquez in de MotoGP, en ook iedereen die wel eens op onverhard heeft gereden kent het). Maar als je voorkant uitbreekt, (slipt) ben je gelijk vertrokken en wordt je motor geredesigned met verse racestrepen..
Remmen met de voorrem
Ten eerste moet je goed kijken. Schat de snelheid in waarmee je de bocht kunt halen en kijk hoe hard je rijdt. Het verschil moet je er uit zien te halen door te remmen. Zolang de motor rechtop is (jij dus rechtdoor rijdt) kun je je voorrem gebruiken. Trek de hendel rustig en niet hard in en knijp gelijdelijk steeds harder aan. Je zult zien dat hierdoor je voorwiel niet blokkeert. Die kans is veel groter als je vanuit het niks de hendel tegen je handvat probeert te knijpen. Geleidelijk remmen dus. Het verdere voordeel van de voorrem is dat je meer druk op je voorwiel creëert waardoor je voorband meer grip krijgt. Laat je voorrem los voordat je instuurt. Je moet dan ook al de snelheid hebben bereikt waarmee je de bocht door kunt. Stuur in, kijk de bocht door geef gas bij en op naar de volgende bocht! Nog 1 ding: Als je wél remt met je voorrem in een bocht, zal de motor zichzelf rechtop zetten. hierdoor wordt sturen lastig en kun je dus vrijwel niet corrigeren als je een bocht te hard in gaat. Eigenlijk is het een garantie om de bocht uit te vliegen. Gebruik in dat geval dan ook altijd de achterrem.
Remmen met de achterrem
Wat er feitelijk gebeurd als je je achterrem aantikt in de bocht, is dat je je achterwiel afremt en hierdoor de draaicirkel verkleint. Je motor valt dus platter in de bocht. Nee, je valt niet gelijk om, hij gaat gewoon een tikkie platter. Mocht je dus bovenstaande niet goed uitvoeren en in de buitenbocht de berm in dreigen te vliegen, tik dan iets je achterrem aan. Blijf wel ten alle tijde van je koppeling af! Het is belangrijk om de motor trekkend te houden.
Als je in een bocht zit, of moet keren op de weg, dan kun je door je achterrem te gebruiken de motor ook stabiel en trekkend houden. In plaats van dat je bij een laag toerental dus begint te klungelen met gas geven en gas dicht doen, kun je meer toeren houden en de achterrem erbij gebruiken. Hierdoor is je motor veel stabieler bij bijzondere verrichtingen zoals het keren op de weg. Dit werkt ook lekker in haarspeldbochten, vooral bij 2-cilinders zoals de Harleys, Honda VTR's en alle andere twins. Remmen in een bocht kan dus prima, zolang je maar van je koppeling af blijft. Dan blijft het wiel trekkend en kun je hem ook niet blokkeren.
Verder is ook bij het remmen kijken gewoon erg belangrijk. Kijk altijd naar waar je naar toe wilt (einde van het rechte stuk, of zo ver mogelijk de bocht door). Kijk nooit naar die sloot waar je bijna in belandt. Doe je dat wel, stuur ons dan het filmpje aub! Verder wil ik jullie nog meegeven dat je dit gewoon moet oefenen. Probeer het voorzichtig op een rustige weg. Als je er een beetje gevoel bij krijgt ga je verder totdat je dit onder de knie hebt. Wedden dat je komend seizoen meer lol hebt?
Reacties
RSS lijst met reacties op dit artikel