Karel Hubert Presenteert: De verdere avonturen van Ollie Peilkens - Deel 32

Hoofdstuk 32 – waarin de motorbladen ervan langs krijgen

Viel er voor de intellectuele motorrijder nog wat te genieten in de jaren ’80 en ’90? Nou, nee. De vaderlandse motorpers was even talrijk als afgrijselijk. De eminence grise van de verkeersredacties was mijn eigen Koos Meulman, sinds jaar en dag schrijvend voor De Harde Heraut. Hij kreeg ooit alle motorbladen op zijn bureau; het pakket was voor mij bestemd, maar Meulman ging ervan uit dat alles in enveloppen of cellofaan voor hem was. “Zeg, Peilkens”, zei hij wat dagen later, “Jij schrijft voor dat Motorpak ’69, toch? Nou, ik heb al die bladen nou eens gelezen, maar wat een vullis is dat! Wordt die zooi in elkaar gefrutseld door werkloze banketbakkers en loodgieters die moeten schrijven om hun uitkering veilig te stellen? In sommige artikelen staan meer taalfouten dan woorden, hetgeen op zichzelf natuurlijk wel knap is. En waarom zijn al die verhalen in de ik-stijl? Zijn het columns, allemaal? En wat in de naam van Hij die het Al bestiert is een ‘haakje voor een spin’?“ En zo ging het nog een stief kwartiertje door. Ik legde mijn mentor uit dat Motorpak ’69, Motorolie, De Peilstok en al die andere dingen met een nietje in de rug niet gemaakt werden door journalisten die zich in motorfietsen verdiep hadden, maar door motorrijders die zich niet in journalistiek verdiept hadden. Meulman knikte, maar “Als ik kiespijn heb, ga ik liever naar een tandarts die van pijpen fitten houdt, dan naar een pijpfitter die toevallig een boor heeft.”Ik vond de vergelijking mank gaan, maar snapte de strekking...
Karel_Hubert

En Meulman had natuurlijk gelijk: die blaadjes waren van een uitzonderlijke droefheid. Kritische verhalen waren uit den boze, want dan kon je weleens heibel krijgen met een importeur. En dat betekende vaarwel snoepreisjes en bye bye advertenties. Dus kreeg je steevast jubelende rij-indrukken waarbij ik ooit las. “Een dikke tien dus voor deze nieuweling! Zijn er helemaal geen minpuntjes dan? Nee, of je moet het feit dat de remmen niet werken als het regent een minpunt noemen.”  Als een motorfiets maar haakjes had voor de spin, was het allemaal dik in orde. Reisverhalen waren zo mogelijk nog vreselijker, met vooral aandacht voor het aantal bochten in de route en het landschap als voetnoot.

Het lichtpunt in de misère was Motorpak ’69, dat door Coenraad Fris vanaf de start was geleid. Betere redacteuren, betere eindredactie, betere onderwerpen, Fris zorgde ervoor. In dat blad kon ik zelfs gewoon alles schrijven wat ik vond, ook als dat woede-uitbarstingen aan adverteerderszijde veroorzaakte. De directeur van een gerenommeerd oliemerk een bolle kroket noemen die ze eens in zijn eigen flutolie zouden moeten frituren, werd bij de oliefirma niet gepikt en men trok de advertenties terug. Fris interesseerde het geen lor. Toen de manager van een groot Japans motormerk in Motorpak ’69 door O. Peilkens werd aangeduid als een Koninklijke Zakkenwasser, een hofnar en een rectaal probleem en daarover bij Fris zijn beklag deed, antwoordde de hoofdredacteur dat het zijn taak was erop toe te zien dat de feiten klopten en dat hij in de omschrijvingen geen onjuistheden had aangetroffen. Kijk, zo’n ventje, daar had je in die tijd wat aan!

De meest onbenullige hoofdredacteur was ene Ger Plomperd, die in eigen beheer het blad Sport & Moter produceerde, een heel karwei want hij werkte ook nog als redactiechef bij een al even magnifieke titel, het befaamde, door de bouwkraanbranche geliefde Hijsen & Sjorren. Sport & Moter was het blad dat Meulman had laten ontdekken dat je inderdaad meer taalfouten dan woorden in een artikel kon frutselen. Het blad had ook een bizarre vormgeving, met dank aan de diensten van een sociale werkplaats die ook plantsoenonderhoud aanbood. Dat verklaarde waarom elk nummer oogde alsof de pagina’s aangeharkt waren. Plomperd slaagde er als enige bladenmaker zelfs één keer in het meinummer twee weken vóór het aprilnummer uit te brengen. Maar hij wist wel elk jaar alle motorimporteurs en motorscribenten bijeen te brengen voor een gezellig, motorisch geïnspireerd samenzijn… wordt vervolgd.

Link: De avonturen van Ollie Peilkens (deel 1 t/m 52)
Link: De verdere avonturen van Ollie Peilkens (deel 1 t/m heden)

 

Karel Hubert Presenteert: De verdere avonturen van Ollie Peilkens - Deel 32

Peilers

peilers

sjop