Honda vraagt patent aan op 2-takt injectie motor

Honda heeft kort geleden patent aangevraagd op een 1 cilinder motor met injectiesysteem. Op afbeelding fig.1 is aan de rechterkant een brandstofinjector te zien, aangeduid met nummers 70, 71 en 74. De injector is aan de onderzijde van de cilinder geplaatst. Hierdoor kan de brandstof worden verneveld en ingespoten bij schone lucht, terwijl de uitlaatgassen aan de bovenkant de cilinder verlaten via een uitlaatklep. Ook spuit de brandstof op deze manier over de inlaat aan de andere kant van het blok en worden zo meegezogen naar boven. Deze is aangegeven met nummers 33, 34 en 36.
Omdat tweetakt motoren tot nu toe altijd met carburateur zijn uitgevoerd, kan de brandstofhoeveelheid nu veel precieser worden bepaald en hebben de injectiemotoren een lagere emissie. Door het injectiesysteem kan Honda de juiste hoeveelheid brandstof inspuiten en kan deze worden verneveld voor een optimale verbranding. Hierdoor zullen er minder schadelijke uitlaatgassen ontstaan. Ook wordt de brandstof gebruikt om de cilinder af te koelen, wat ook de uitstoot en verbruik weer ten goede komen.

Het is nog niet bekend op welke motoren Honda de techniek gaat gebruiken. Ook is nog niet bekend wanneer de eerste tests zullen plaatsvinden.

Honda-2Stroke Injection

Honda vraagt patent aan op 2-takt injectie motor

Reacties   

+2 #9 Tinus 25-07-2015 12:04
Honda heeft dit patent alleen maar aangevraagd om te zorgen dat de 2takt nooit meer van de grond komt. Honda is nou eenmaal een 4takt merk.

Dat spul van GM zijn 2 takt diesels die niet te vergelijken zijn met de 2takten die wij uit onze brommers kennen.

Op 2 takt gebied ben ik heel benieuwd naar wat oa Luc Foekema en Frits Overmars met hun Mcd Twist Ryger Engine gaan waarmaken. Als je de facebookbericht en mag geloven halen ze nu al 70pk uit een 125cc bij 30.000 toeren, met een emissiereductie van 80% vergeleken met een ouderwetse 125cc 2takt.
#8 trilsmurf 24-07-2015 19:47
@sjaakie de gm heeft alleen uitlaatkleppen de inlaat poorten gevoed door de blower alleen lucht apart brandstofinspiu ting gebruik met emmers tegelijk leve de ftf
+1 #7 TDMert 23-07-2015 14:49
Lijkt mij geen motorfiets-moto rtje, lange slag, stoterstang, nokvolger met lagertje. Geweldige scoop dit: Honda gaat voor Harley-Davidson grasmaaiers maken!
#6 Rinosaure 23-07-2015 13:07
Ja, over het praktisch nut van dit ontwerp heb ik ook mijn twijfels. Welk probleem willen ze nou eigenlijk oplossen ? Het is een complex ontwerp, dus ook duur, en potentieel onderhoudsgevoe lig (er kan veel stuk). Daarbij heb ik, door de vele bewegende delen, ook mijn twijfels over het rendement van de motor.
De smering is inderdaad ook interessant. De brandstof wordt geïnjecteerd in het spoelkanaal. Brandstof komt niet in het carter en mengsmering heeft dan ook weinig zin. Daarnaast wordt het carter wel gebruikt als luchtpomp, dus een klassieke vorm van smering, met olie in het carter, is ook geen optie. Dan maar niet smeren ? Gaat wel erg ver. Olie spaarzaam injecteren in het carter of in de draaiende krukas ? Is wellicht een mogelijkheid ...
#5 Gerrit Blekkenhorst 23-07-2015 12:33
Interessant! Grootste winst lijkt mij dat het spoelen gebeurt met lucht waar nog geen benzine in zit. Had Honda trouwens niet eerder 2-takt met injectie?
Voordeel van krukas construktie zal vooral zijn dat er minder leibaankrachten zijn, lijkt me wel duur en kwetsbaar.
#4 Sjaakie 23-07-2015 12:33
Vernuftige krukasconstruct ie! Lange slag, dus ik verwacht dit blok eerder op een grasmaaier dan op een snelle weg/race motor. Hoge toerentallen kun je zo wel vergeten, en dat was toch een voordeel van de oude tweetakten.
Verder is het 4-takt concept zover doorontwikkeld dat de 2-takt hopeloos op achterstand staat.
Tweetakt is volgens mij alleen interessant met in-en uitlaat kleppen en blower voor de spoeling(GM heeft dit al sinds '60)
+1 #3 Chip 23-07-2015 08:53
Ik vraag mij wel af hoe ze de smering gaan doen van de krukas lagers
-1 #2 Gerrit Staal 22-07-2015 21:44
Ik zie er helemaal niets in. Aprilia en Bimota hadden het veel mooier; Honda zelf trouwens ook met hun 350 2-takt met injectie.
Maar die ging na de Dakar rechtstreeks het museum in. Honda gaat geen 2-takt maken.
Alleen KTM en Beta investeren nog in de 2-takt.
Maar ja, als je het patent hebt, mag een ander het niet maken.
+1 #1 Rinosaure 21-07-2015 21:45
Ook een interessante constructie met de krukas. Op deze manier kun je de zuiger een grotere slag laten maken zonder dat de krukas en het carter erg groot worden !

You have no rights to post comments

Peilers

peilers

sjop