Het geld bij MV Agusta is op. Inderdaad, alweer...

We zijn hier overtuigde fans van MV Agusta. De uitstraling, het geluid, die briljante uitlaten in de eerst F4 en natuurlijk dat roemruchte raceverleden. Ook vinden we het stiekem gaaf hoe MV al jaren weet te overleven, terwijl we denken dat ze de afgelopen decennia nog nooit ook maar één Euro (vroeger: Lire) winst gemaakt hebben. Hoe het komt dat ze nog steeds bestaan? Simpel, één woord: hebberigheid. MV straalt pure geilheid, passie, bevlogenheid en liefde uit, alles wat veel grote andere merken niet hebben. En dat geldt niet alleen voor de motoren, maar ook voor het bedrijf zelf. 

Zodoende stinken enorme multinationals er dan ook steeds weer in om het hele bedrijf, of een deel ervan, van de familie Castiglioni te kopen. Ze denken de bedrijfsvoering in orde te kunnen brengen, het bedrijf op een moderne manier zaken te laten doen. Introduceren SAP, stellen wat succesvolle "change managers" aan, roepen wat over kwaliteitscontrole en koketteren vooral met de aankoop van het iconische merk. Totdat duidelijk wordt dat geen Italiaan ook maar één letter invult in dat dure SAP. Dat alle werknemers vriendelijk ja knikken tegen de Change Manager, om vervolgens weer gewoon door te gaan waar ze mee bezig waren. En dat is motoren bouwen met de spullen die toevallig voorradig zijn, waarbij kwaliteitscontrole iets voor zeurpieten is. Meestal duurt het ongeveer een jaar voor de nieuwe baas erachter komt dat dit nooit of te nimmer gaat veranderen. Sterker nog, dat dit juist de basis is van MV Agusta, het DNA waarop de oude vliegtuigfabriek in Schiranna al sinds mensenheugenis draait. Harley-Davidson kocht de hele club, Proton uit Maleisië deed hetzelfde, BMW kocht Husqvarna en ging nat, maar gaf Stefan Pierer van KTM de kans om de enige methode aan te tonen waarop het kan werken: alle machines uit de fabriek slopen en ze meenemen naar huis. Alle anderen ontdekten dat MV is wat het is, dat geen reorganisatie of verandertraject ook maar iets reorganiseert of verandert. Ondanks alle miljoenen die ze erin staken, voordat ze het voor één euro terug mochten verkopen aan de Castiglioni's. Waarvoor dank overigens, want door die honderden miljoen die zij afschreven bestaat MV nog. Nu gaat het weer slecht en zitten de slimmerds van Mercedes er tot aan hun nek in. Geld is op, maar de directeuren verdienden 2 miljoen per jaar. We willen niet zeggen dat we ze van te voren hebben gewaarschuwd, maar we hebben ze van te voren gewaarschuwd. En nu? Geen zorgen, MV overleeft altijd. Straks komt er weer een rijk bedrijf aan, we gokken deze keer op een Hero of andere club uit India, die er 100 miljoen inpompt. Komt goed. 

MV Agusta factory Varese

Het geld bij MV Agusta is op. Inderdaad, alweer...

Reacties   

+1 #1 XT :P 25-03-2016 21:08
Prima en beproefd langetermijn business model!
Citeer

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Peilers

peilers

sjop