Ik was nog helemaal flabbergasted door het nieuws dat Harley-Davidson met een nieuw blok komt. Nu zullen jullie wel lachen, en dat is denk ik ook wel terecht. Ze gaan in oktober namelijk het 110 ci blok (1800cc) uit het assortiment halen en het 103 blok (1680cc) zullen ze waarschijnlijk ook mee kappen. De geruchten gaan dat HaaDee met een nieuw, single cam blok komt, met 107 ci (1750cc). In 2017 eerst alleen in de bankstellen op wielen Touring modellen en vanaf 2018 in alle andere bigtwin types (de Dyna's en de Softails). Het blok heeft een enkele nokkenas en 4 kleppen per cilinder, waarbij de nokkenas wordt aangedreven door een ketting. De kleppen worden, zoals al eeuwen bij HaaDee het geval is, aangedreven door de rockers. Erger is nog, dat Harley afstapt van de dubbele ontsteking. Tot nu toe, laat Harley de bougies altijd tegelijk vonken. Hierdoor creeƫren ze het typische Harleygeluid, waardoor de hele wereld het een wonder vindt dat het apparaat uberhaupt kan lopen, en waardoor de motor heel veel karakter heeft trilt.
Dit lijkt dus vanaf volgend jaar over. Op de redactie juichten ze, omdat de HaaDee dan eindelijk misschien wel een fatsoenlijke motor zal worden. Ik stiefelde de gang op en trok een blik Schultenbrau open om mijn verdriet te verdrinken. HaaDee wordt daarmee een eenheidsworst en kan men net zo goed een Japanse kopie kopen. Eind augustus zullen we meer weten en komen we met meer info.
Reacties
RSS lijst met reacties op dit artikel