Vakantiekiekje #7 Rondje oost Europa op een HD

Op onze oproep voor jullie vakantiekiekjes en/of filmpjes kregen we reactie van de 24 jarige Roger, hij was net terug uit Normandië en voelde nog te veel reiskriebels. Daarom besloot hij (samen met zijn maat) de HD 350 1 cilinder op te zadelen en te vertrekken naar het oosten...dit is zijn verhaal.
's Ochtends vertrokken en gelijk de snelweg gepakt richting Zwitserland. Toen we in Bazel waren lagen de douaniers al op 1 oor en zagen wij kans om zonder autobahnvignet de boefjes de grens over te gaan.  Toen we heel stiekem de grens met Italië over staken kreeg ik problemen met mijn motor ik kon niet harder als 60...dat is best k#t in de bergen. De eerste pomp gepakt om te kijken wat er aan de hand was; carburateur rubber was gescheurd waardoor de motor valse lucht aanzoog...geprobeerd om met tape eea te verhelpen, maar dat had weinig to geen nut.  Lees verder!

Heb jij net als Steven ook een bijzondere vakantie foto en/of filmpje, mail dan naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Uiteindelijk bij een Italiaanse auto garage een rubbere slang op maat afgesneden en deze er tussen gezet wat wonder boven wonder een groot succes bleek. We zijn toen in 1 stuk door naar Slovenië en, na een overnachting, naar Kroatië gereden. Daar is een hele mooie kust weg die je helemaal kunt volgen naar Montenegro. Onderweg zijn we langs steden gekomen als Split, Zadar en de meest zuidelijke Dubrovnik; geweldig mooie oude stad, maar helaas zit de stad bomvol met toeristen.

De kustlijn van Montenegro herbergt niet alleen een heleboel oude kastelen en fortificaties, maar ook corrupte agenten waarvoor je moet oppassen. Een agent zetten ons langs de kant en vroeg aan mijn maat of hij zijn paspoort wou laten zien, pakte deze af en zei dat we deze morgen (inclusief 110 euro boete) konden afhalen bij het politiebureau. Echter, toen er 40 euro uit onze portemonnee kwam kon hij zijn hand wel over zijn hart halen hij pakte gretig de centen af en gaf het paspoort terug.
In de bergen van Montenegro werden de wegen steeds slechter en dachten we zelfs verdwaald te zijn maar uit eindelijk kwamen we toch plots aan in Albanië.

Albanië is straat arm en dat kan je goed zien als je er binnen rijd; de wegen zijn zwaar in verval en je ziet allemaal rare creatie's op de weg rijden. Soms moet je even stoppen voor een kudde geiten, maar zodra je in de steden komt is het wat beter. Een Nederlandse Albanees uit Eindhoven ons prima geholpen door 's avonds een hotel voor ons te zoeken waar de motoren achter slot en grendel konden.

Op de terug weg zijn we nog naar Bosnië geweest in de plaats Mostar waar de oorlog nog steeds goed zichtbaar is; kapot geschoten gebouwen, armoede en onderlinge haat zie je nog overall. In Mostar staat de 'Stari Most'. Dit was een oude brug welke kapot geschoten is door de Kroaten maar later weer opgebouwd met Europese steun, hierdoor trekt het veel toeristen.

Op de terug reis kwam ik in Kroatië tot stilstaand toen mijn distributie riem compleet zijn vertanding verloor, gelukkig is mij verteld dat als je met een harley op reis gaat altijd gereedschap en reserve spullen mee te nemen, dus nieuwe belt erop gezet en we ploffen verder...dacht ik. Het bleek dat de timing niet meer juist stond. Ik ben hier een hele tijd mee door gereden, maar toen we de bergen bij Oostenrijk bereikte begon het hard te regenen en kwamen we geen berg meer over. Op dat moment was het helemaal zat en wou alleen een kussen zien.

Volgende dag de timing van mijn belt juist gekregen en besloten maar in 1 keer terug te rijden...pfff...begonnen om 10 uur en 2 uur 's nacht thuis gekomen na 16 uur rijden. Hoewel dit was een unieke ervaring ik moet ook zeggen dat ik het laatste eind op mijn motor zat (lag) als een zombie.

Ik zelf ben pas 24 jaar oud, maar deze reis naar Albanië heeft een grote indruk op mij gemaakt. Ik hoop graag vaker en verder te kunnen reizen (advies oliepeil; koop dan wel een ander merk motor).