Samen met u hebben we de lelijkste 10 motoren van de moderne motorgeschiedenis afgeteld. Altijd goed voor discussie, scheldpartijen en de nodige vuistslagen in onze zompige redactieruimte. Toen we eerst dachten dat het moeilijk zou zijn een nummer 1 aan te wijzen, bleek dat juist de makkelijkste van allemaal. Bij deze willen we de BMW GS, van R1100GS via R1150GS tot R1200GS feliciteren met deze titel. Die potsierlijke snavel, die hangtieten die al jaren vermogen tekort komen, de lachwekkende veringsconstructies die al jaren bewezen slechter zijn dan de normale vering, dat verwarmingsbuizen-subframe, de middeleeuwse bedieningselementen en het Oost-Duitse dashboard, het ziet er ongelooflijk beroerd uit allemaal. Denk dan aan officiële kleurnamen als WansinnWeiss, Bratwurstbraun, en VerdammtnochmalRot en je weet genoeg. Lelijk in het kwadraat en vooral verkocht aan mannen in een midlifecrisis. Die weten de lachers op hun hand te krijgen door zelf een veel te dure Adventure-uitvoering te kopen, waarmee ze dan één keer per jaar op Avontuur gaan in de Ardennen. Terwijl ze Moeders de Vrouw achter zich aan te laten rijden op een een GS650. Bijna nog leuker dan manlief op een dikke Fatboy en Het Vrouwtje op een Sportster erachter. Razend knap is daarbij dat juist dit monsterlijke apparaat stiekem waanzinnig goed rijdt en ook nog eens de best verkochte motor van Nederland is, een prestatie van wereldformaat. En het bewijs dat motorrijders per definitie niet goed wijs zijn. Klasse!
2: Triumph Speed Triple
3: Yamaha R46
4: Suzuki B-King
5: KTM 690 SM
6: BMW K1
7: Honda DN-01
8: Mako Shark Panther
9: BMW R1200CL
10: Honda PC800 Pacific Coast
Reacties
Hierin staat een zeer boeiend en leerzaam artikel genaamd: "50.000 km test BMW R1200GS".
Op het vervangen van, het motorblok + versnellingsbak bij 43.000 km na, viel het allemaal eigenlijk best wel mee, als je flink vergevingsgezin d bent en wat kan missen..
DUS WAAR HEBBEN WE HET HIER EIGENLIJK OVER?
En eventuele mankementen worden systematisch "off de road" geveegd (na afrekenen).
Over aanschafprijs, dure opties en betrouwbaarheid wel.
Daarom voor een andere motor gekozen die alle opties die BMW aanbiedt al standaard heeft en nog een sterker blok heeft ook.
Wat niet zeggen wil dat de GS(A) een slechte motor is.
Ben de gelukkige bezitter van een gsa 1200 en daarvoor van een gs 1150.
Ik ben er niet uit of ik die mooi vind of niet, en dat dat er ook niet toe. Het is wel een geweldig goede motor die heel leuk rijdt.
Dus ik vind deze nominatie van lelijkste wijze echt wel leuk, vooral met de invulling die eraan wordt gegeven. Maar het doet er niet toe.
HighSider mag hem lelijk vinden. Hij mag zelfs beweren dat hij lelijk IS. Hij mag van mij zeggen dat de hele wereld en z'n moeder het met hem eens is. Ik kan er niet wakker van liggen; weet je wel hoeveel eikels er op de wereld zijn? Dacht je dat ik er van eentje meer last zou hebben? Hahaha, echt niet.
Doei, HighSider, ik ga zo eerst weer effe een stukkie rijden.
Je kunt je daarbij ook afvragen of BWM niet de lelijkste, maar juist al lang van tevoren wist wat de motorrijder mooi zou gaan vinden in de toekomst. Dus niet alleen door zijn 'kwaliteit' wordt de motor nu als aantrekkelijk gezien, maar ook door het kijken naar de toekomst. Smaken zijn veranderd!
Ik ben 34 en niks 'midlife'-crisi s! Van een dergelijke crisis heb je pas last van als je een ongezouten stuk negativiteit schrijft over een van de beste motoren.
Jammer daarom dat dit stuk hoog in Google blijft opduiken en dan nog steeds de BMW op 1 staat. Zeer onterecht!
Maar ik vinden hem ( haar ) mooie
Wat een heerlijke motor. Lelijk? Kwestie van smaak.
Hoet zit het met het olieverbruik bij de hedendaagse vanaf 2010 r1200gs-en ?Ben er wel in geinteresseerd maar olieverbruik tempert enigszins mijn enthousiasme
K'heb na tientallen buikschuivers supermotards etc ook een gs ADVENTURE gekocht :). Fantastische motor , nog nooit zoveel km gemaakt en uiterlijk begint te wennnen, tering begin hem bijna mooi te vinden. Tja ben dan ook al 40 :)
In de jaren 1960 kwam een merk met een motor die minimaal 100.000km zonder reparaties moest kunnen doorstaan dat was Honda.
Ik heb vele motoren gereden en allemaal de 100.000 en zelfs de 200.000km over, de bmw en de honda en yamaha en Harley Davidson hebben allemaal 1 ding gemeen ze halennde 200.000km en meer echter het verschil zit hem in onderhoud, slijtage, zuinigheid en problemen en dan ben je met Honda het beste uit die zijn zuinig, doen het altijd, geen olieverbruik en pas na zeer hoge kmstanden wel maar het blok draait maar door bijvoorbeeld een cbx400f die kun je qua comfort vergelijken met een 20 jaar jongere bmw qua handling en comfort maar de cbx is een top product en dat merk je direct tenminste als je tenminste een eigen mening hebt en niet direct gaat schreeuwen tegen japanse merken.
Heerlijk stuk, lekker uit de grond van het hart van de scribent!
Zalig ongezouten commentaar, heel erg gelachen om de kleurbeschrijvi ngen van het merk met de meest lelijke motoren, verdammtnochmal rot, prachtig!
Moet helemaal lachen om de commentaren die er serieus op ingaan, this is tongue in cheeck lads, oliepeil helemaal waardig!
Tevens is het de bedoeling dat je niet vrolijk moet kijken als je met een H_D onderweg bent, trek een zo stoer en zuur mogelijk gezicht om uw medeweggebruike r te imponeren.
Ja, zo kun je bij elke type motor wel een typetje bedenken.
Zegt uiteindelijk niks over de motor !
GS 11OO
Ik heb er ook een!
Trouwens ik mis de DJEPNERs en die achterlijke Munch Mammut.Wat te denken van die spuuglelijke Jawa's.
Oh zijn dat ook motorfietsen? Ja redactie dat zijn motorfietsen uit opa's tijd.
Ik rij al jaren met veel plezier op een R 1150 Gs . Persoonlijk vind ik hem een van de mooiste hedendaagse motoren .
Het is natuurlijk niet vreemd dat dit model nageaapt wordt door vele motorfabriekant en
Waarschijnlijk is deze lijst gemaakt door een niet motorrijdende eenling, die erg somber is in het leven en maar 1 droom heeft......
Toch leuk om te zien dat er zoveel bejaarde nog rijden :lol: en ja ik ben dan ook bejaard :-*
,Ik heb er geen dag spijt van !!!!!!
Smaak blijft onpeilbaar en ik vind de mijne, in blauw/witte uitvoering, dus wel mooi. En zeer praktisch bruikbaar.
Oh ja, dat van die knoppen en het dashboard klopt wel. Niet mooi en ook niet praktisch. Misschien moeten ze bij BMW eens aan een paar Japanners vragen hoe het wel moet.
En nee: je krijgt geen 55+ korting. Da's wel jammer want ze zijn niet echt goedkoop. Maar iedere cent waard.
Groeten.
En toevallig woon je in de bollenstreek? :lol:
maar een top tien maken zonder de Busa
ruikt naar onkunde !
U is een Bmw rijder? U is ook eens per jaar op avontuur in de Ardennen met vrouwlief achter u aan op haar GS-je?
Maar u vindt niet dat het razend knap is daarbij dat juist dit monsterlijke apparaat stiekem waanzinnig goed rijdt? Dan snap ik ook niet dat er zoveel van verkocht zijn...... Misschien kregen 55 plussers wel korting op vertoon van hun ID kaart. :-*
Dat dat de reden was dat jij er een kocht moet je de auteur niet gaan verwijten :zzz
*als* ie rijd :cry:
Want wat ben ik blij dat ik de nieuwe nummer 1 in lelijkheid heb.
Want de XT1200Z Rijd altijd :-)
Je zal maar op een Pacific Coast rond rijden, dan ben je de lekijkste op de 10de plaats :D
Het commentaar dat bij de bwm word gegeven slaat nergens opals die zo lelijk si,waarom worden er dan zoveel van verkocht/ of zijn er van verkocht.
Vraag elke motorrijder in NL de lelijkste te kiezen van deze tien en de GS eindigt echt niet bovenaan.
Misschien is het motief deze op 1 te zetten dat de auteur het geld niet voor de GS, of hij is een keer zoek gereden door een GS :)
RSS lijst met reacties op dit artikel