De 10 slechtste motoren aller tijden: 7 - Aprilia RSV4

De Aprilia RSV4 was de langverwachte, schitterende opvolger van de RSV Mille. Waar de oude RSV kwalitatief erg goed in elkaar zat en met een kogelvrij (Rotax) motorblok rondreed, was de RSV4 door Aprilia zelf waarschijnlijk iets minder op uithoudingvermogen gebouwd. Dat bleek al bij de introductie op Mugello, waar in 2009 de drijfstangen vrolijk het luchtruim kozen en de perstest werd afgebroken. Begin 2010 kregen alle geleverde RSV4's zelfs een compleet nieuw motorblok. Klanten liepen daarna toch nog ruim tegen problemen aan, maar de best gedocumenteerde #fail komt van onze Duitse vrienden van het grootste motorboekje ter wereld, Motorrad genaamd. Tijdens de 50.000 kilometer lange duurtest ging stuk (*haalt diep adem): stuurdemper, uitlaatdemper, remschijven- en blokken voor, koppeling, koppelingshuis, balhoofdlager, oliekoeler en koelwaterslangen, overmatige slijtage op de inlaatnokkenas, uitlaatkleppen, zuigers en oliepomp. Verder niks. De gewone man klaagde over extreme hitte bij de benen, zwakke lak, tankontluchter, startmotoren die de geest geven, olielekkages en een beroerde mapping met een hoger benzineverbruik dan een Hummer. Onderstaande promo-foto uit 2009 had ons al moeten waarschuwen, maar het pre-2011-model van de RSV4 verdient hier plaats 7.
aprilia rsv4 2009
De 10 slechtste motoren aller tijden:
7 - Aprilia RSV4
8 - Harley-Davidson Sportster 1000
9 - Suzuki LS650 Savage
10 - Benelli Tornado 900 Tre

De 10 slechtste motoren aller tijden: 7 - Aprilia RSV4

Reacties   

-1 #9 Hans Nabuurs 22-06-2016 16:52
Iemand die beweert dat de japanners niet grensverleggend bezig zijn heeft zijn ogen de laatste vijftig jaar echt dicht gehad de europeanen komen met dingen die de japanners allang aan de kant hebben gesmeten omdat het niet werkt. Nee iemand die zo over de japanse producten spreekt is een echte outsider.
Citeer
+3 #8 ivan 04-11-2014 19:31
@de betweter: veel van die dingen die jij opnoemt zijn in europa uitgevonden, denk maar aan norton,bimota enz
Citeer
+6 #7 Eugène 02-10-2013 22:08
Ik rijdt nu 9 maanden een tuono rsv4. 9000 km op de klok, geen problemen. Wat een feest, wat een beest. Rijd ook nog circuit! Na 18 jaar Honda en 14 jaar Triumph is di het hoogtepunt wat betreft de "smiles per mile" . Ongeëvenaard! Overigens: als je een beetje doorrijdt wordt het verschil in verbruik met andere fietsen echt kleiner en aanvaardbaar! ook als je nog eens in ogenschouw neemt dat een Honda op 150 km 17 km meer aangeeft op de dagteller...... ..Japanse perfectie???? Ik weet nu al wat de opvolger wordt: tuono met ABS
Citeer
+10 #6 djoten 19-06-2013 20:28
man man
ik word gewoon ziek bij die duurtesten van die boekjes, hoe meer reclame importeurs maken in de boekjes hoe beter de motoren er uit komen. ik rij al 15 jaar op circuit met motoren en ben redelijk op de hoogte van ducatis en aprilias,alsook japanners en zelfs chinezen , en zoals iedere europeaan vragen ze wat aandacht en finesse (maar dat hebben japanners ook nodig bij extreem circuit gebruik want ik heb hier ook hondas met de drijfstang door het carter op de werkbank liggen 600 en 1000 rr) rsv4 en panigali ,bmw 1000 rr zijn gewoon europese hoogstandjes met elk hun min en pluspunten(zoal s jappanners ook hebben).op iemand of een merk kritiek geven is altijd makkelijk maar de onwetenheid of onkunde van bepaalde mensen of producten (merken) toegeven wordt helaas via internet nooit gedaan. dat vertellen ze niet op forums.....
Citeer
+5 #5 Hans 25-12-2012 23:13
Hahahahahahahah a.
Een duurtest van een italiaanse motor door onze duitse motorrad 'vrienden'. Uhh... die kwam zeker niet goed uit de test?? :lol:
Als je een dergelijke motor veel op het circuit gebruikt dan moet je ook niet zeuren over versleten onderdelen.
Citeer
0 #4 De betweter 19-12-2012 18:12
@ Sven: Of je bent niet oud genoeg om verder dan een paar jaar terug te kijken of je echo't je opa na. Jappen maakte de zuigermotor zo betrouwbaar en geavanceerd als we hem nu kennen .... niet vernieuwends zei je? Wat dacht je van de wankelmotor ... en ovale zuiger technologie van Honda ... de ideeén bestonden al maar de Jappen maakte het wel bruikbaar. De zeer hoogtoerige multicilinders, de schijfremmen op motorfietsen de alu frames, mono shocks, goed werkende elektronica ... zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ducati heeft idd desmo koppen, ook al een oud idee, maar Fabio Tagkioni heeft dit bruikbaar hemaakt voor Ducati ...... ok daar heb je één punt. Aprilia ........ ik ga even denken over wat vernieuwend en grensverleggend s........
Citeer
-2 #3 Rody-RC30 18-12-2012 16:31
Ach...... bij Motorrad kom bijna iedere fiets slecht uit de duurtest. Als je ziet wat er bij de S1000RR ook allemaal stuk ging. Wat ik me wel afvraag: wat voor olie hebben ze gebruikt? In het eindverslag stond de olie voor ongeveer 13 a 14 euro per liter op de balans. Dat lijkt me dan geen volsyntheet, terwijl dat wel wordt voorgeschreven. Dat zou een groot deel van de motorische slijtage kunnen verklaren...... ..
Citeer
+2 #2 Sven 17-12-2012 09:52
Ducati en aprilia proberen in ieder geval nieuwe dingen en brengen nieuwe motoren uiten verleggen grenzen.
Dat heb ik een japanner nog nooit zien doen :P
Citeer
+5 #1 calvin 16-12-2012 09:39
Echt heel slecht! net als de ducati bij de 50.000km test. die stond om de 5.000 km bij de dealer en niet met goedkope dingetjes! Yamaha/Honda na de 50.000km..... ff ketting in vetten!!!!
Citeer

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Peilers

peilers

sjop