Motorrijders lijken eigenlijk allemaal op elkaar. We maken allemaal vergelijkbare dingen mee en passen allemaal in hetzelfde hokje. Uitgezonderd motorscooters.
1. Je adem inhouden omdat je anders geen reet meer ziet
Iedere motorrijder heeft wel eens in de regen of nattigheid gereden en zijn adem moeten inhouden voor het verkeerslicht omdat anders de hele boel beslaat. Als het nog steeds rood is en je echt niet langer kan, besluit je om met getuite lippen maar zachtjes naar onder te blazen. We've all been there. Gelukkig helpt global warming ons een handje en wordt het probleem steeds kleiner. Zie ook punt 3 en 8 hoe je dit kunt versnellen.
2. Ruitensproeier in je bek
Je rijdt rustig met het verkeer mee, totdat de automobilist voor je besluit dat het tijd is zijn voorruit schoon te maken. Natuurlijk is het on-mo-ge-lijk om even in je spiegel te kijken een open vizier te spotten. Je vliegt naar rechts en gaat droog verder rijden. Als het halve reservoir leeg is gesproeid en de kust weer veilig is ga je weer achter de auto rijden, waarop de bestuurder besluit nog één keer na te sproeien.
3. Tussengas geven bij terugschakelen
Even een dotje tussengas op het moment dat je het pedaaltje naar beneden trapt. Because fuck you, milieu! Ik geef gas wanneer ik wil! Wij motorrijders zijn een vrij volk, ANARCHIE! Dat het ook soepeler gaat is mooi meegenomen, maar bijzaak. Kan je dit niet goed moet je echt even oefenen, anders krijg je fanmail van staatsbosbeheer en dat wil niemand.
4. Af laten slaan en vervolgens onnodig hard wegrijden
De motor af laten slaan overkomt iedereen wel eens. Is niet erg, hoort erbij. Maar waarom voelen we dan tóch de drang om te overcompenseren door, na het starten van de motor, véél harder dan oorspronkelijk de bedoeling was weg te rijden? Niemand weet het, maar we doen het wel.
5. Schaamranden en hun oordeel
Alleen al de naam is twijfelachtig. Moet je je schamen als je niet elke bocht tot het uiterste gaat? Toch wordt verwacht dat als je een sportieve motor hebt, je de randjes van de banden goed gebruikt. Als men langsloopt even de banden inspecteren of de eigenaar zijn motor wel waard is. Wat een lariekoek zeg! Wij zeggen altijd maar zo: Heb je randjes, ben je eigenlijk een beetje een slappe zak. Klopt de naam dus toch.
6. Afremmen om jezelf even ruimte te geven voor dat ene bochtje
Het licht gaat op groen, je draait de bocht naar de oprit van de snelweg en gaat vervolgens 40 km/u rijden, tot frustratie van de automobilisten achter je. Die houd je dus goed in de gaten, want ze moeten je niet inhalen. Je bent immers aan het zorgen dat je een aanloopje kunt nemen voor die ene bocht, waar je dan als een debiel doorheen kan janken om vervolgens weer hard in de remmen te moeten voor het koekblik voor je. Dat moeten ze maar begrijpen.
7. Motorscooters (en het geen-motorrijder gevonden worden)
Simpel. Zijn geen motorrijders. Niet zwaaien.
8. Milieu? Welke motorrijder maakt zich druk om milieu?
Hybride? Gay! Het nieuwe rijden? Braakneigingen. Verbruik? Geen idee, ik tank als 'ie bijna leeg is. Wij kennen geen motorrijder die zijn aanschaf heeft gebaseerd op CO2, NOx, verbruik of well-to-wheel berekeningen. Motorrijden doe je omdat het leuk is, en het milieu moet dat maar begrijpen. Tip: catalysatoren zorgen ervoor dat je de uitlaat niet meer ruikt en kosten ook nog eens PK's. Snel wegdoen. Scheelt ook nog eens gewicht.
9. Roof Boxer helmen
Heb je er één? En word je vaak aangehouden door de politie? Komt door je helm. De populariteit van de Roof Boxer helmen wordt enkel geevenaard door hun beruchtheid. Klap je hem open met die rode puntjes omhoog, is dat als een soort alarmvlaggetje voor verkeer rondom je. Wil je toch deze helm blijven dragen maar het stigma tegengaan? Stap dan nooit meer op de motor.
10. 'Ik zou mezelf doodrijden'-opmerkingen
Eerst zien, dan geloven. Veelal een smoesje voor de 'mannen' die een motor maar te eng vinden of onder de plak zitten. Dit zijn de mensen die je moet unfollowen op social media.
Wat vind jij typisch iets voor motorrijders? Of klopt er iets niet? Of op je pikkie getrapt? In de comments graag!